Din hverdag på Ranum Efterskole College

De første uger på efterskolen

Emma Bauer & Sofie Stæhr
Årgang 18/19

”Vi skulle lige vænne os til at vi ikke har så meget tid alene. Der er altid nye mennesker omkring en. Vi vil jo helst ikke gå glip af noget af alt det der sker på Ranum, så vi har jo sjældent haft tid til bare at være os selv i starten. Men det er også vigtigt at der er forskellige aktiviteter her i starten ellers kan man måske hurtigt komme til at gå ind på værelset og så lærer vi jo slet ikke nogle nye mennesker at kende. Vi syntes hvertfald, at det har været rigtig godt ”

Mød vores kontaktgrupper

Når du starter på Ranum Efterskole College bliver du en del af en kontaktgruppe på mellem 8-11 andre elever og en kontaktlære. Kontaktlæren er både din og dine forældres kontaktperson på efterskolen i løbet af hele skoleåret. Kontaktgrupperne er med til at skabe et fast samlingspunkt for dig og de andre elever i løbet af skoleåret. Det er bl.a. i kontaktgruppen at du spiser middags- og aftensmad, men det kan også være et samlingspunkt, hvor I kan lave pandekager, tage en tur i kajak eller tage en venskabelig omgang rundbold. Det vigtigste at vide er, at ingen kontaktgruppe er ens. De er alle forskellige, da det er dig, de andre elever og og kontaktgruppelæren, som i fællesskab er med til at forme jeres kontaktgruppe.

Kontaktgruppe 15 (årgang 18/19)

Kontaktgruppe 15 er en af vores internationale kontaktgrupper og det betyder, at eleverne i denne gruppe kommer fra Danmark, Ukraine og Thailand. Derfor er en af de vigtigste ting, at eleverne husker at kommunikere på engelsk.

“Det kan godt være svært at huske på, at vi skal snakke engelsk hele tiden. Vi sidder nogle gange til middags- og aftensmad og snakker i små grupper; en grupper snakker dansk og en anden gruppe snakker thailandsk. Men nu har vi snakket om det og for at blive bedre til at snakke engelsk sammen giver vi hinanden bestemte pladser. Jeg tror at det er en rigtig god ide, fordi så bliver vi mere ’tvunget’ til det her i starten, men senere håber jeg at det bliver mere naturligt for os at snakke engelsk. Jeg tror også at det er en del af det at være i en kontaktgruppe, at vi skal finde ud af tingene hen af vejen før vi ved hvad der virker bedst for os”
”Vi er en god kontaktgruppe, fordi vores kontaktgruppelære er rigtig god til at skabe et godt engagement. Han hjælper os med at huske på de små ting, som gør det endnu sjovere at være i kontaktgruppen. Og så er han altså bare virkelig underholdende og det gør det kun meget bedre!”

”Jeg hører rundt omkring på gangene at det er vores kontaktgruppe, som de andre kontaktgrupper ser op til – det fungere bare så godt her! Selvom eleverne nogle gange glemmer at snakke engelsk og gør opmærksomme på dem selv ift. brugen af engelsk, er de bare altid i rigtig godt humør.”

“Det er vores ekstra familie når vi er her på efterskolen og hvem kan ikke altid bruge lidt ekstra familie! Det er bare rigtigt dejligt”