Tilbage til efterskole og besøg fra hele verden

Der er tanket ny energi efter en dejlig efterårsferie, så skolen kører nu igen, som den plejer. Vi runder ugen af med et nyhedsbrev, der vidner om en uge med både sejrsjubel og glæde, festlig spænding og ditto forventning, men også om sorg og bedrøvelse – mindet om et endeligt farvel og tabet af en betydningsfuld konge.

Tilbage fra efterårsferie

Besøg fra vores venskabsskole i Nepal

Besøg af Rektor Mr. Bishnu og engelsklærer Ms. Binda

Se video fra besøg på venskabsskolen

Forskere på besøg fra Aalborg Universitet i København

Besøget fra de to forskere fra Aalborg Universitet i København var med udgangspunkt i et ønske om at kortlægge hvilke interkukturelle kompetencer, der er i spil på skolen. Det skulle der bruges nogle elever til at hjælpe med. Hvad indebar det så? Hør herunder, hvad de selv fortalte:

“Det der er vigtigt er at det er frivillig deltagelse og så måske at emner som kulturmøder osv. interesserer dem. De vil få en kort uddannelse i interviewteknik og de vil i fællesskab med os udarbejde den interviewguide, de så skal interviewe hinanden ud fra. Deres interview vil indgå som empiri i forskningsprojektet, så det er som sådan en unik mulighed for eleverne for at være med til at styrke deres stemme i relation til arbejdet med interkulturelle kompetencer på efterskoler. Vi skal desuden have forældrenes tilladelser til at bruge medforskerelevers udsagn i projektet. De vil selvfølgelig blive anonymiseret fuldstændig.”

Køkkenet tryller med fisk og skaldyr

Ååååh, Gunnar!

Det’ ikk’ så ringe endda.

Mindedag for Thailands afdøde konge

Det er et år siden, den længst siddende konge i historien gik bort. Alle de thailandske studerende, og også elever fra kulturfagsholdet om Thailand, var med til at markere mindedagen for begravelsen. De besøgte et tempel tæt på Aalborg, hvor de også lærte om thailandske traditioner og madkulturer.

? Pigernes fodboldeventyr nåede helt til finalen! ?

Det blev i sandhed en mindeværdig efterskoledag, da Ranums pigefodboldhold spillede finalerunde om de Nordjyske Mesterskaber i Thisted. Nogle særdeles veloplagte Ranumpiger diskede op med flotte scoringer, fightervilje og den absolut flotteste holdpræstation REC endnu har præsteret blandt nordjyllands øvrige efterskoler. I semifinalen styrede Ranumpigerne totalt begivenhederne og var foran med 2-0 allerede efter fire minutter mod et måbende hold fra Himmerlandscenterets Idrætsefterskole – der efter slutfløjt havde hentet bolden ud af eget net hele fire gange. Resultatet blev 4-1 til Ranum.

I finalen ventede et mudderbad og modstanderne – et særdeles stærkt pigehold fra Hanherreds fodboldlinje.

I en lige – og efter omstændighederne velspillet – kamp, hvor der var rigeligt af chancer til begge sider, måtte Ranumpigerne til sidst se sig besejret med 2-0 på et tilfældigt klumpspilsmål midt i 2. halvleg og efterfølgende en kontrascoring i kampens døende minutter, hvor de heroisk kæmpende Ranumpiger havde sat dagens sidste kræfter ind på en ellers yderst fortjent udligning.

Da røgen havde lagt sig kunne en flok superglade (og trætte) piger, og den tilfredse trænertrup, se sig selv i øjnene i bevidstheden om en dejlig dag og et beundringsværdigt højdepunkt i RECs fodboldhistorie.

Indonesisk besøg i samarbejde med AFS

I oktober måned har vi haft besøg af fire indonesiske piger og en indisk pige som en del af vores samarbejde med AFS. Pigerne har deltaget i skolens aktiviteter og været på ekskursioner i det danske efterårslandskab. I dag har de lavet Halloween græskar og haft deres sidste dansktime. Den blev afsluttet med en traditionel sang, sunget af indonesiske Shiva. Vi siger tak for besøget og sangen 🙂

Foredrag med Niarn – nu Niels Roos

Rapper, forfatter, (tidligere) radiovært og foredragsholder – nu også på Ranum. Niels Roos har mange titler. Det har måske noget at gøre med hans store livserfaring, som vi i tirsdags blev indviet i. Spændende, medtagende og hudløst ærligt fra en mand, der tydeligt har meget på hjertet.

UV maling og elevfest

Forventningerne er mange, oplevelserne er flere. Torsdag aften fik kreativiten og frit spil, hvor eleverne skulle klargøre deres elevfestekviperinger. Der blev hygget og givet plads til de små fællesskaber.

Og hvis man ikke allerede har gættet temaet, så er det altså rave. Men hvad er rave så? I følge urbandictionary.com er det “An organized underground party involving music and dancing.” Festligt, det skal det i hvert fald nok blive.

I morgen er der gensynsdag 14-17

Vi skal mindes efterskoletiden, synge, og mødes i vores årgang og på tværs af årgangene.

Det er op til jeres egen årgang at arrangere en Gensynsfest om aftenen, hvis I ønsker dette.

Den kommende uge

Retter vi blikket mod næste uge, kan vi skimte søskendeweekend og forældresamtaler. Og så er der halloween. Mandag laver vi græskarlanterner og tirsdag omdanner vi skolen til én stor spooky, inficeret halloweenscene. Der bliver vist gyserfilm og fortalt spøgelseshistorier rundt i husene. Det skal nok blive (u)hyggeligt.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend.

Hilsen alle os på