Nyhedsbrev uge 12

Vi har haft en dejlig uge fyldt med forskellige aktiviteter. Vi har haft besøg af filmhold, Amerikanske gæsteelever og de internationale elever er kommet igennem deres første mundtlige eksamner.

Film hold fra Serbien

Tirsdag og onsdag, havde vi besøg af et film hold fra den Serbiske tv station RTV. De er ved at lave en dokumentar serie om internationale skoler i Europa, og vi er så heldige at være en af de udvalgte skoler. To af vores elever, Míra og Maya, fulgte dem begge dage og viste rundt og lavede interviews, med en masse elever og lærer. Så det bliver sjovt at se resultatet i maj.

Besøg fra USA

Onsdag, fik kulturfaget ”US Roadtrip & High School Exchange” besøg af deres venner fra USA. Eleverne var torsdag i Aalborg på guidet tur og i dag fredag har de været på besøg hos Siemens. I weekenden, skal de amerikanske elever hjem til de danske elever og bo og se hvordan livet er i en dansk familie.

The group at Simens

Koncert i Multikulturhallen

Torsdag eftermiddag afholdt de tre asylcentre; Ranum, Frederikshavn og Hobro en fælles dag med koncert og indslag i Multikulturhallen. Vores elever var også inviteret og det var for mange elever en rigtig spændende eftermiddag. Vores egen lærer, Carl, var en af dem som spillede til koncerten.

Festival for asylcenteret – Ranum Efterskole College from Ranum Efterskole College on Vimeo.

Klar til rejserne

Alle profilfagene er ved at være klar til afgang, de første tager afsted natten mellem torsdag og fredag. Holdene glæder sig og har brugt de sidste par uger på grundigt at forberede sig i deres fag og dygtiggøre sig inden for de forskellige områder. Så nu er de klar til at få afprøvet det de har lært på deres rejser!

Mundtlige eksamener

Igennem de sidste to uger har eleverne på den internationale linje været oppe i mundtlige eksamener i engelsk, tysk, spansk, fransk og mandarin. De har alle gjort det rigtig flot og er stolte over at have gennemført deres første eksamener i år.

Uwe & Elenora efter hendes eksamen, som gik rigtig godt.

Messe i Tallin

Joakim og Birthe deltog i sidste uge på tre internationale uddannelsesmesser i henholdsvis Vilnius, Riga og Tallinn sammen med ca. 75 andre internationale skoler og universiteter. Formålet var at fortælle om efterskolen og at tiltrække elever fra de tre baltiske lande til Ranum Efterskole College. Messerne var meget velbesøgte og i løbet af de tre dage kom ca. 3.000 familier kom forbi for at høre om mulighederne for at gå i skole i Europa eller Nordamerika.

Joakim snakker med to, måske, kommende elever.

På besøg i Taiwan

Olav og Ning er draget til Taiwan, for at mødes med en masse spændende og potentielle venskabsskoler og samarbejdspartnere. De har allerede lavet en aftale med en stor taiwansk, tosproget skole om at de vil tilbyde deres elever at komme på vores sommerskole.

Olav & Ning med rektor på den største tosproget skole i Taiwan, som har over 3500 elever.

Joakim Philipsen

Viceforstander