Prøver og eksamener er startet & DM i sangskrivning

Et af de sikre tegn på forår er at eksamener og prøver starter. Heldigvis oplever vi at eleverne er fokuserede og samtidig har overskud til at nyde efterskolelivet. På trods af en kold vind, så er der blevet spillet rundbold om aftenen på plænen foran hovedbygningen, og i profilfagene også rykket udenfor.

Prøver og eksamener er startet

I de internationale klasser er eleverne i fuld gang med deres IGCSE Cambridge eksamener. Vi afholder mere end 600 prøveforløb og én fejl kan få alvorlige følger for både eleven og skolen, derfor bruges hver en time bruges til at forberede de sidste detaljer.

De danske afgangsprøver og 10. prøver starter på mandag, men eleverne i 9. klasse fik deres udtræksfag at vide i mandags og det udløste ikke den store panik. Alle skriftlige almene prøver foregår i de to sale i Multikulturhallen. Der har også været udtræk i bl.a. dansk og det foregår på meget forskellig vis. Stine Damgaards danskklasse trak en flødebolle og fandt deres opgave nummer under denne.

Musik i ørerne

Eleverne har i år ønsket at få mulighed for at lytte til musik til de skriftlige danske prøver og da det er forstanderen som kan tillade dette, så har vi i dialog med eleverne fundet en god løsning og tilladt dette på nogle særlige betingelser. I mandags holdt vi desuden en workshop med en musikterapeut, som præsenterede elever for forskellige musikformer, som styrker koncentrationen, og kan skabe et rum omkring eleven, som kan holde forstyrrelser væk. Musikken kan downloades af eleverne inden prøverne.

REC elev deltager i sangkonkurrence

Amalie B. har skrevet en fin sang og lavet en video til efterskolernes sangkonkurrence, og I kan høre den her.

Amalie skriver på youtube, at: “Denne sang handler om at være i tvivl om hvad man skal i livet og omkring at finde den “rigtige” vej. Man får altid fortalt af andre hvad man burde gøre og kan derfor meget hurtigt blive usikker på hvad man i virkeligheden selv har lyst til.”

Elever vil starte samtalegruppe

To elever, Maria og Laura, vil starte en samtalegruppe for elever, som oplever udfordringer i livet, og initiativet blev mødt med klapsalver ved præsentationen i festsalen. Det er et rigtigt flot initiativ, som viser at der både er en tillid og åbenhed i elevflokken.

I denne weekend har eleverne holdt deres 4 elevfest arrangeret af det frivillige forældreråd, og på søndag møder alle igen kl. 15 til opstart af årets Blåbog skrivning, og kontaktgruppefotografering. Det er både en markering af at skoleåret går på hæld og startskuddet på en rigtig god tid med fokus på nære venskaber og masser af grin og sjov.

I den kommende uge starter de skriftlige danske prøver. Eleverne har fået en grundig orientering til samlingen fredag, så de trygt kan sætte sig til bordene mandag morgen.
Selvom der også er et vist pres under prøverne, så er der også tid til at nyde fællesskabet og hygge sig sammen. Vi har hver dag samlinger og der er gang i klubberne om aftenen.
Bortset fra de internationale elever, som har prøver Kr. Himmelfartsdag og fredag, så har eleverne fri onsdag eftermiddag.

Dette skoleårs sidste PVA Awards

Den 6 maj er der sidste frist for at indsende foto, video eller artikler til dette skoleårs sidste PVA Awardshow/konkurrence.

Se regler m.m herunder. Det helt store brag af et awardshow vil blive annonceret snarest.

Can’t wait to see all your P’s (photos) V’s (videos – music and documentaries) and A’s (articles) from your P3 profile trips. Remember to submit them before midnight on Friday 6th of May – where you have a chance to win a GoPro HERO4 or 500DKK!!

> > > > > > MAIN RULES FOR SUBMISSION < < < < < <

Win a GoPro HERO4 Black Edition or 500,- x 5
Ranum Efterskole College 15/16 P3 travels PVA Competition

The best overall set of 3 photos, music video, documentary or article wins a: GoPro HERO 4 Black edition

Only Ranum Efterskole College P3 travellers can participate. (This includes everyone who was travelling; students, AFS students, “ung guides”, volunteers, teachers, elves, fairies and other worldly creatures).

DEADLINE = Friday 6th May at Midnight

After the deadline all material will be posted here ready for likes, which will be a part of the judging criteria for each competition.

Sommerskole

Er du 14-17 år gammel og har du ferie i uge 27,28,29,30 i år? Så kom til Ranum og deltag i vores Internationale Sommerskole, oplev et fantastisk fællesskab med unge fra hele verden.

Læs den mobilvenlige brochure her https://goo.gl/omrHC2 eller læs mere på sommerskole

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen!