Prøvetid og invitation til koncert med symfoniorkester

De skriftlige prøver er kommet rigtigt godt fra start på Ranum Efterskole College og forløber planmæssigt. Eleverne er meget opmærksomme på at være klar til prøverne, og der har været en rimelig god ro i prøvelokalerne, på trods af at den del har døjet med hoste og forkølelse i ugen. Vi har naturligvis fulgt situationen i Nepal med spænding og i løbet af ugen har der været kontakt til de fleste af skolens venner og kontakter.

Indsamlingen som vi satte igang i sidste uge har fået rigtig god støtte fra mange tidligere og nuværende elever og forældre, tusind tak. Det indsamlede beløb er næsten 30.000,- kr. og det er stadig muligt at sende et bidrag – Giv et bidrag – Alt tæller.

Prøverne er forløbet godt

Onsdag var den helt store prøvedag for alle elever, da der blev afviklet dansk stil. Prøverne er forløbet godt og de fleste elever har brugt tiden fornuftigt og kun få har været presset på tidsfristen. Prøvevagterne har meddelt at det nye system med opdeling af salen i kvadrater har været en succes ifht. udprintning. Eleverne har i flere fag adgang til internettet, hvilket naturligvis giver flere muligheder for kommunikation med omverdenen. Vi har instrueret eleverne i reglerne, men desværre er et par stykker efter en advarsel blevet nød til at forlade prøverne pga. snyd.

Billede 3: Seniorteamet forbereder sig til prøvetilsyn

Nepal: Nyt fra venskabsskolen i Meetche

I morgensamlingerne har vi fulgt situationen i Nepal og vi har fået rapporter ind fra vores venner ved venskabsskolen i Meetche. Det forlyder at alle huse er kraftigt beskadigede og at flere dele af skolen er ødelagt. De fortæller at de to bygninger som vi har været med til at finansiere og bygge ikke er beskadigede. Det er vi rigtig glade for, da det også var en del af projektet at de skulle kunne holde til et jordskælv. Landsbyens indbyggere har fået 900 kg. ris ud, båret på ryggen og for en tid har de mad og vand nok. Det kommer til at koste rigtig mange penge at genopbygge skolen og husene, og der bliver brug for hjælp fra mange sider. Heldigvis er der ikke nogen døde i landsbyen, men folk sørger naturligt over deres slægtninge som er døde eller sårede andre steder i Nepal.

Danmarks befrielse den 5. maj

I morgensamlingerne har vi også sat fokus på Danmarks befrielse den 5. maj. Eleverne har hørt om modstandskæmperne blandt de lærerstuderende på Ranum Statsseminarie i slutningen af krigen. Vi har tændt lys ved mindetavlen for de faldne modstandsfolk og uskyldige unge, som faldt for tyskernes kugler i et opgør omkring seminariet. Det gør indtryk og sætter spor selv 70 år efter.

Haver til maver

Projektet med haver til maver har fået sin egen Facebook gruppe og jorden er nu forberedt til at eleverne i den kommende uge kan starte med såning og plantning. De kan på gruppen få inspiration fra små videoer og inspirere hinanden. Kontaktgrupperne skal plante haverne efter deres egne ideer, og det er tilladt at medbringe planter / buske mv. hjemmefra. Det gælder om at lave en spændende have, som vi alle kan nyde og som kan gå videre til næste skoleårs kontaktgrupper.

Koncert med Skellefteå Ungdomssymfoniorkester

På søndag ankommer 40 ungdomsmusikere fra Skellefteå i det nordligste Sverige. Skellefteå er venskabsby med Vesthimmerlands kommune, og har hvert år besøgt skoler og institutioner i kommunen. I år får vi glæde af et stort ungdomssymfoniorkester, som vil spille for kommunens borgere på søndag kl. 15.00. Og for efterskolens elever (de der ikke er til prøveforberedelse) på mandag kl. 10.00

Invitation

Vi har fået lov til at invitere  forældre og venner af efterskolen til koncerten på søndag. Derfor har I lyst til en rigtig fin koncertoplevelse – af de sjældne på vores egn, så kom lidt før 15 på søndag, koncerten afholdes i Festsalen og der kan købes forfriskninger før og efter.

Søndag er skoledag fra kl. 16.00

På søndag skal alle elever møde kl. 16.00 til opstart af den Blå bog og der er mødepligt. Vi starter en meget vigtig proces, som sætter spor og minder i livet for alle. Processen vil løbe over de næste uger, så det er vigtigt at være med fra start.
Eleverne møder i deres egne huse og der er spisning til almindelig tid – som på hverdage.

Den kommende uge

I den kommende uge er der koncert mandag og så er der prøver i tysk mandag. I de internationale klasser hele ugen, dvs. både torsdag og fredag, selvom det er Kr.Himmelfartsdag i Danmark. Fordi vi har eftermiddagsmødepligt på søndag, kan de elever, der ikke har prøver torsdag og fredag tage hjem onsdag kl. 14.15 eller når deres prøver er afsluttet. Vi fornemmer, at rigtig mange skal til konfirmationer og familiearrangementer.

Her til sidst skal der lyde et stort tillykke til Serviceleder Jørn Kvist Nielsen.

Han fik en “JA” hat i fødselsdagsgave selvom han ikke behøver den..

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm
forstander