Ranum Efterskole Nyhedsbrev den 7.12.13

Kære læser!
Bodil satte også sit præg på ugen der gik på Ranum Efterskole. Vi måtte desværre aflyse “hjemmehos” dagen ved kontaktlærerne, til stor ærgelse for elever og lærere, der havde forberedt sig og glædet sig til en hyggelig eftermiddag og aften. Enkelte lærere havde lavet maden klar og stod med bl.a. risengrød til godt 20 personer. De lærere, der bor i Ranum ved skolen gennemførte deres aften. De øvrige elever samledes om forskellige aktiviteter lige fra sport til musik, design og julehygge. Vinden væltede det store juletræ på Knudsens plads, og flere gamle træer foran seminariehuset og teglstene løsnede sig flere steder. Vi holdt alle elever i hver deres hus sørgede for en hyggelig aften indendøre, hvor eleverne lagde stor energi i at pynte værelser og lejlighed op til jul.

Ugen der gik: Mandag aften var der pigeaften med rigtig god hygge og masser af tøsesnak. Mange drenge var lidt misundelige, men blev ikke lukket ind.

Tirsdag eftermiddag arbejde vi lavede vi en workshop om det forestående valg til de kommende profilfag i 3. og sidste periode. Eleverne samledes i hallen og gennem flere øvelser fik vi motiveret og undersøgt interessen for de mange forslag til nye profilfag.Der opstod også nye ideer til profilfag midt i processen, bl.a. Cirkus og gøgl, samt Skiperformance, og fægtning. Flere oplæg til nye fag diskuterede muligheder for at slå sig sammen og nye ideer opstod. Bl.a. fandt hardball og adventure sammen.
Nu stemmer eleverne til mandag om hvilke ideer der skal arbejdes videre med, og så udarbejdes der over næste uge nye oplæg med indhold, aktivitet og rejsemål, samt økonomi. Den endelige afstemning sker efter den kommende weekend, hvor der er information for forældre og elever.

Eleverne arbejdede så sveden sprang med julematematik.

I den kommende uge arbejder eleverne med deres OSO og Projektopgaver om formiddagen, og om eftermiddagen står skolenpå den anden ende i et stort Performanceprojekt. Alle elever er involveret i mange forskellige opgaver og det fælles mål er at lave en Drama og performanceforestilling, samt aktivitetsdag for familier og venner lørdag eller søndag den 14.-15. december.
Elevernes familier og venner kan tilmelde sig via skoleplan, og det er vigtigt, at man tilmelder sig den dag, hvor der er orientering om det kulturprofilfag, som eleven har. Øvrige interesserede kan sende en mail til info@ranumefterskole.dk, og tilmelde sig ad denne vej, senest på torsdag.
I denne og næste uge har vi besøg af en Bello, som er skoleleder på en stor privat skole i Ghana Thamala. Han bidrager bl.a. med undervisning på Ghanaholdet. (billede kommer;-)
På fredag den 13. er der Luciaoptog og traditionen tro bliver drengene vækket på deres værelser og kan nyde oplevelsen uden at skulle på morgenmotion. Husk hvide lagner og lys, piger!

I denne weekend har vi kun få elever på skolen, da eleverne har holdt en stor elevfest udenfor skoleregi, hvor mange frivillige forældre har hjulpet med at sikre en god og tryg julefest for de unge. Tak til alle for jeres store engagement!

I den sidste uge op til jul er der terminsprøver og OSO- og Projektopgave skrivning, samt julehygge. Vi holder julemiddag torsdag aften og fredag formiddag er der en RE-julegudstjeneste i Ranum kirke kl. 11. med efterfølgende julefrokost. Kl. 13.14-14.00 er der juleafslutning i festsalen. Det første halve år slutter med æbleskiver og hygge i kantinen til kl. 15.30.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm
forstander