10. elevhold er kommet godt fra start!

Kære læser!
Søndag den 11. august startede det 10. elevhold på Ranum Efterskole. Fødselsdagsholdet kom rigtigt godt fra start med en vel timet indkvartering og velkomstsamling i den store hal. Eleverne legede sig i løbet af aftenen til hinandens navne og sommerfuglene lettede hurtigt, efter at der var krammet farvel til mor og far og søskende. Mere end 750 forædre og søskende fulgte de 305 elever til Ranum og lidt heldigt klarede det op så solen igen skinnede på skoleårets første dag.

I løbet af ugen har elever og lærere arbejdet sig tættere på hinanden i kontaktgrupperne og kærlighedsgrupperne (hver kontaktgruppe har en venskabsgruppe i det andet hus).

Mandag lærte eleverne skolen og Ranum at kende, og fik en introduktion til Introugen, samt det kommende skoleår. Tirsdag gennemgik vi skolens rammer og regler, og eleverne fik mulighed for at diskutere situationer, hvor reglerne kan komme i spil.Lærerne lavede “Hvem vil være millionær” og sådan legede og diskuterede vi rammerne for det kommende skoleår.

Om eftermiddagen blev alle profilfagene startet op og selvom vejret ikke var til sejlads eller dykning, så var det en vellykket opstart.Onsdag morgen blev eleverne introduceret for de boglige fag og blev efter samtale og små-test delt ind på niveauer.
Onsdag eftermiddag udvidede vi horisonten til lokalområdet, hvor alle gik ture omkring Vilsted Sø og Vitskøl kloster. Dagen sluttede med en cykeltur til Rønbjerg, hvor der blev badet og grillet i forstanderens have, samt vist rundt på havnen og stranden.

Torsdag fortsatte den boglige niveaudeling og om eftermiddagen var der opstart af torsdagsfag, idræt og aktivitetsfag,mere end 10 forskellige fag med bl.a. badminton, dance-fitness, surf, Re-fit, volleyball og klatring.

Dykkerne lærer at holde vejret og trykudligne.                         I fysisk træning tester forstanderen elevernes mavemuskler frivilligt.

Fredag sluttede den faglige niveaudeling og om eftermiddagen samledes alle kontaktgrupper for at forberede den store Introfest med temaet farver. Festen symboliserer elevernes og skolens mangfoldighed. At dømme efter udsmykningen af spisesalen og opfindsomheden i elevernes udklædning og indslag, så får vi igen et super efterskoleår.

Weekenden er startet med fantastisk vejr og eleverne er i formiddag i gang med RE-olympiade og der bliver også tid til afslapning og weekendhygge.
Pædagogisk har der været meget tempo på og eleverne har dårligt haft tid til at have hjemve og eleverne er fantastisk gode til at hjælpe hinanden på vej.

I den kommende uge starter vi det boglige skema med profilfag og aktiviteter. Torsdag vender hovedparten af eleverne hjem til en velfortjent forlænget weekend, og lærergruppen bruger resten af dagen til at evaluere og sætte kursen de kommende måneder.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
Forstander

NB. Ranum Efterskole følger situationen i Egypten spændt og sender en orientering til forældre på dykkerholdet i starten af den kommende uge.

Nyhedsbrevet sendes ud hver weekend – tilmelding på forsiden. I kan også se mange flere billeder og film på https://www.facebook.com/ranumefterskole