Nyheder 27. april 2013

Kære Læser!
Det har indtil nu føltes lidt som et fordømt forår!
Det kolde vejr og lockouten af lærerne har været belastende for alle. Men der er også rigtig gode nyheder: Rejserne er veloverstået ca. 335 unge og voksne har rejst på 12 hold til 8 destinationer og alle er vendt hjem uden alvorlige uheld.
Lockouten slutter på mandag, og vi ser frem til at blive fuldtallige igen med fuld lærerbemanding.

Se billeder og video på hjemmesiden og Ranum Efterskole Facebook siden.

I denne uge har vi igen haft fokus på temaet dannelse i foredrag, opgaver og særligt temaet seksualitet blev en succes. De indbudte oplægsholdere gav de unge en seriøs og grundig information og svarede på utallige spørgsmål. Torsdag sluttede vi ugen af med at se en teaterforestilling opført af sent udviklede unge og voksne fra “Kollektivet” i Ranum.
Fagligt har vi sigtet efter at stimulere eleverne kreativt, så de fik motioneret deres faglige kreativitet gennem fælles skriftlige opgaver. Bl.a. har de i kontaktgrupper skrevet en genreføljeton.
Onsdag aften fik vi besøg af Himmerlands musikskole, som gav en koncert i festsalen.
Torsdag formiddag holdt flere profilfag fremlæggelse fra deres profilfagsrejser og det blev en både en flot præsentation af de mange oplevelser og møder på rejserne.

Lockouten er slut og nyhederne er fulde af informationer om regeringsindgrebet, prøverne osv. På mandag møder alt personale kl. 8 til RE-unions reception, og derefter er der kontaktgruppemøder. Lærererne har over fredagen modtaget hilsner fra deres kontaktgrupper og der er en del at tage fat på for alle.
Under lockouten har vi gennemført en del af de kreative og dannelses mæssige temaer, som vi normalt placerer i prøveperioden, og det er nu en fordel ifht. at afvikle flere faglige forberedelses- og repetitionsforløb.
De skriftlige prøver er udsat til den 13. maj – og det giver os tid til at finde det normale prøve-set-up for alle elever.

Med venlig hilsen og fortsat god weekend!

Olav Storm Johannsen
forstander