Introugen nyhedsbrev 18. aug.12

Kære læser!

Introugen har overgået alle forventninger. Allerede efter bare en uge har eleverne taget ejerskab og viser en glæde ved efterskolelivet, som om de allerede har været her et ½ år. Vejret har været med os hele ugen og solen har skinnet om kap med elever og ansatte. Vi har brugt ugen på at lære hinanden at kende, finde rundt på skolen, introducere fagene og dagens rytme, samt blive fortrolige med Ranum og lokalområdet.

Tempoet har været højt fra søndag aften, hvor eleverne i deres nye kontaktgrupper lærte hinandens navne at kende gennem forskellige lege. De første dage satte vi også fokus på den fælles opgave at skabe en god skole og et godt skoleår, og jeg aldrig før har vi oplevet en så energisk og dedikeret gruppe elever. Hvert nyt forløb er kickstartet i festsalen med en kort samling, og eleverne har på rekord tid lært at synge totalt igennem. Vi har desuden gennemgået brand- og evakueringsprocedurer, samt hvorledes vi holder orden og gør rent både på værelserne og i fællesområderne.
De boglige fag startede allerede onsdag formiddag og i mange af fagene er eleverne blevet interviewet og har været igennem en mindre test for efterfølgende at kunne komme på det rette niveau i faget.

Profilfagene startede ud tirsdag eftermiddag og selvom tiden var knap, så nåede Adventureholdet at gennemføre en Cuba-test med alle elever så sveden flød og musklerne blev ømme efter en lang sommerferie.
Eleverne har formået at leve efterskolerytmen fra første dag med morgenmotion, samlinger, undervisning og lektietid, samt fælles måltider. De er rigtig gode til at være på rette sted til tiden selvom meget få har ur og ingen mobiltelefoner. I den nyindrettede spisesal har vi den glæde at det nye buffetområde fungerer rigtigt godt og er blevet taget rigtigt godt imod af elever og ansatte.

Aftenerne er gået med forskellige sociale aktiviteter, nogle obligatoriske og andre frivillige. Mandag skrev alle elever bl.a. et brev til sig selv om forventningerne til det kommende skoleår og deres egen personlige udvikling. Brevet udleveres igen om ca. 10 måneder! Tirsdag aften startede klubberne og der var overvældende tilslutning til bl.a. kampsport. Onsdag eftermiddag var hele skolen til grillmiddag i min have i Rønbjerg og fik en præsentation af havnen og stranden. Efterfølgende var der Ladies-evening på Imaginationloftet og gentlemankursus i festsalen for drengene. Torsdag lærte eleverne at danse salsa i 1½ time sveddryppende og intens danseundervisning. I går fredag holdt vi så en forrygende Intro-gallafest med temaet farver og eleverne udfoldede en kreativitet og iderigdom, som imponerede og viste hvor stor mangfoldigheden er på RE. Aftenen sluttede med et stort kontaktgruppe show på scenen i skolegården og bålhygge i sydhaven.
I dag lørdag er eleverne i gang med en RE-Olympiade med masser af idræts- og aktivitetsudfordringer rundt på hele skolen. i morgen søndag er der afslapning, badetur til Rønbjerg og så skal eleverne søndag eftermiddag introduceres til skolens IT platform så de er klar til en ny undervisningsuge. På torsdag kl. 14.30 har eleverne forlænget weekend, og efter et hektisk introforløb med millioner af indtryk og 100vis nye venner, så er det vigtigt at få slappet godt af nogle dage.

Vi glæder os over de dejlige elever, deres åbne og positive tilgang til efterskolen og os voksne, og føler at det bliver et super efterskoleår!

Olav Storm Johannsen
forstander

På vegne af 290 teenagere – SEND flere pakker! – søde..