Sidste Nyhedsbrev 11-12

Kære elever, tak for et rigtigt godt efterskoleår – vi savner jer!

Kære læser!
Det var en rigtig fin og hyggelig outro-uge, hvor vi alle mærkede det store fællesskab leve fuldt ud. Helt ind til den sidste time har der været gang i fælles aktiviteter. Eleverne blev tirsdag færdige med de mundtlige prøver og så tog hyggen og afskedsforberedelserne over. Onsdag morgen var sidste morgenmotion og eleverne blev mødt med varme snegle til morgenmaden. Efter oprydning af fælles områder, vandt lærernes meget fantasifulde og talentfulde fodboldhold en knebent sejr på 1-0 over eleverne på trods af vandbomber og spande vis af isvand.

Torsdag ryddede alle op på deres værelser, så de var klar til rengøring og efterfølgende drog vi af sted til Livø med 2 store RIB både, som sejler tæt på 80 km/t. På Livø blev der udover vandreture også sejlet i kajak, snorklet og padlet på SUPboardene. Kokkene Lars 1+2 sørgede for en fin grillmiddag og vejret præsenterede Limfjordens Perle fra sin smukkeste side.
Fredag holdt vi den sidste fællessamling, det var temmeligt vemodigt at synge Livstræet sidste gang i festsalen, og smukt at høre Karl og Asbjørn spille deres egne efterskolesange.

Værelserne blev rengjort på rekordtid og eftermiddagen gik med træning i lancier og klargøring til årets mest fantastiske Galla-fest.
Inden middagen blev eleverne fotograferet foran hovedbygningen og snart fulgte en flot 3 retters menu i den festeligt pyntede spisesal. Lærerne var tjenere og vartede eleverne op hele aftenen. Under middagen holdt Mathilde en flot tale. Gæstelærer i boksning Rene Nielsen overrakte to fighter pokaler til Katharina og Alexander for deres fantastiske indsats på kampsportsholdet.

Efter middagen var der et flot Awardshow arrangeret af Laura og Sarah i festsalen. Der var rigtig mange nominerede i både sjove og frække katagorier. Ind i mellem underholdt eleverne med musik og taler, særligt lærernes rock´n roll fortolkning af Livstræet vakte stor begejstring. I lobbyen serverede bartendere slush-ice, ciderbowle og en hel robåd fyldt med chips og snacks, sponsoreret af forældre- og festudvalgets store overskud fra elevfesterne. Aftenen sluttede med total hygge og en ekstrem intens farvel stemning med lidt tårer og megen snak helt til den lyse morgen. Der var en fantastisk ro og stemning på hele skolen, alle kiggede ind ad og tilbage i helt efterskoleår med utallige fællesskabsoplevelser omkring profilfagene, rejserne og ikke mindst samværet i lejlighederne.

Lørdag morgen ankom forældrene og inden samlingen blev bilerne pakket og de sidste værelset rengjort. Dimissionen i multikultursalen blev en på samme tid højtidelig og hyggelig stund. Der var afskedstaler ved forstander og medlem af efterskolens bestyrelse Preben Bro, som med forfatteren Carsten Jensens ord opfordrede eleverne til, at huske at vaske deres øjne i nye indtryk fra hele verden gennem tilværelsen. Dans gav deres flotteste opvisning og forældrerådet takkede eleverne for deres store engagement i elevfesterne.

Elevfestvalget overrakte også forældrerådet en kurv som tak for deres store indsats. Bestyrelsen for Ranum Efterskole gav anerkendelse til det højeste gennemsnit og der var ikke mindre end to elever, som havde 12 i gennemsnit i deres afgangsprøver. Endvidere gav man særlig anerkendelse til de elever som har udviklet sig mest personligt i løbet af skoleåret iflg lærere og husfeer. Præsident for Løgstør Rotary Klub, Per Olesen, uddelte prisen for Årets kammerat valgt af eleverne selv. Sarah og Asbjørn uropførte deres egen afslutningssang, og der blev i bogstavligste forstand vasket nogle øjne både ved forældre og elever undervejs i samlingen. Særligt efter uddelingen af prøvebeviser og fotosession, hvor vi alle sluttede af med at synge Kim Larsens “Om lidt blir´der stille”.
Den efterfølgende knuse og kramme farvelrunde varede over 1½ time og det var tydeligt, at det var rigtig hårdt at tage afsked.

Tak til alle for et super godt skoleår og en flot afslutning!

Med venlig hilsen og rigtig god sommer!

Alle os på Ranum Efterskole

Da eleverne var draget af sted, skolen lukket af og øjnene tørre – samledes personalet til velfortjent afslapning i Villa Imagination med massage og longdrinks. Sommerfesten fortsatte til den lyse morgen og drinksene var opkaldt efter udvalgte elever fra 11-12. Der var nogle temmelig stærke, sjove og skøre – drinks!