Nyhedsbrev 22.6.2012

Kære læser!

Den sidste “normale” efterskoleuge blev fyldt med god tid til fællesskab, aktivitet og samtale for de fleste elever. Prøverne er for mange ved at være afsluttet, dog har flere prøver frem til tirsdag i næste uge, og vi holder fast på dagsrytmen, så der er mulighed for forberedelse.Det bliver en dejlig afslutning og eleverne forbereder sig med mindebog, nomineringsshow og masser af hygge – hvert et sekund skal udnyttes og fællesskabet bruges til det sidste.

Ugen har rummet masser af aktivitet: Tirsdag aften var der Nak og æd – en fisk ved søen, hvor eleverne selv rensede og tilberedte deres fisk, som aftenmad. Onsdag aften var sidste Kærhusaften og den blev afviklet som en quiz mellem alle kontaktgrupperne. Der har desuden været godt gang i mindebøgerne og en gruppe er ved at lave en mindevæg med billeder af alle kontaktgrupperne.
Vejret har været med os i denne uge og sejlerne har nydt at være på vandet næsten hver dag. Torsdag flyttede dagvagterne til stranden og stort set alle elever på stranden ved Rønbjerg. Aftensmaden blev serveret ved Stald Rønbjerg, hvor eleverne så hestepigerne give en opvisning. Det blev en lidt dramatisk aften, da en af pigerne faldt af hesten og måtte på skadestuen. Eleverne gik eller cyklede turen til Rønbjerg og nød det skønne sommerlandskab og hinandens selskab.

Prøverne er forløbet godt og et af engelskholdene fik over 10 i gennemsnit. Det er ikke resultaterne der er det vigtigste ved en veloverstået prøve, men den store følelse af at have klaret sig godt og have nået et mål og klaret en udfordring. Det har været en rigtig god investering for mange elever at benytte sig af dagvagternes tilbud om at hjælpe med at strukturere prøveforberedelserne.

I denne weekend er hovedparten af alle eleverne på skolen, og trækker de sidste oplevelser ud af efterskoleåret. Vi har arrangeret et program, men der er også tid til bare at hygge, at gå ture og måske deltage i Åbent Hus ved Vilsted Sø. Søndag er der rundvisninger og tilbud om strandtur og sejlads.

Morgenmotion er også hyggeligt

I den kommende uge er der udover de sidste prøver indtil tirsdag, et tæt pakket afslutningsprogram. Mandag holder vi rejsegilde for den nye værelsesfløj og spisesal kl. 12 med hotdogs og sodavand til alle. Onsdag formiddag er der oprydning og rengøring af klasseværelser og værelser, og tilbud om forskellige aktiviteter. Om eftermiddagen er der bl.a. fodboldkamp mellem lærere og elever, og onsdag har alle kontaktgrupper afslutning med deres kontaktlærer.
Torsdag, efter pakning af værelserne, tager vi alle på årets sidste ekspedition og sejler med RIB både til Livø, hvor vi skal nyde den skønne natur, dykke, surfe og sejle kajak. Det bliver en lang aften og rigtig dejlig fælles afslutning – den sidste rejse, hvor vi alle er af sted sammen. Torsdag aften er sidste aften på værelset, hvis værelset vælger at flytte på loftet, i gymnastiksalen eller i telt den sidste nat. Det er også muligt for eleverne at vælge at blive på værelset til lørdag morgen, og så har de en stor opgave at få gjort værelset klar til aflevering inden forældrene kommer mellem kl. 10-11.Fredag aften er der Afslutnings Gallafest, eleverne skal bl.a. danse lanciers i hallen, og drengene er udfordret til at invitere en pige til festen. Det har afstedkommet nogle meget romantiske invitationer og sjove episoder. DHL har bragt adskillige galla-kjoler fra bl.a. Kina, så forventningerne er sat ret højt. Det vigtigste er at deltage og være der for de andre, så vi får en uforglemmelig dejlig aften med god mad, dans og Award show.

Lørdag kl. 11 samles alle, forældre, lærere og elever i Multihallen til den store afslutningssamling med sang og optræden, samt uddeling af afgangspapirer og mindebillede. Skoleåret slutter ved 14 tiden, når alle har krammet farvel – og på gensyn!

Det bliver hårdt, for det har været et helt fantastisk skoleår, hvor vi har klaret op og nedture i rutsjebanen og klatreture i Livstræet.Men først skal vi igennem den sidste uge, og sikre at alle for en god afslutning!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm
forstander.