Nyhedsbrev 25.5.2012

Kære læser!
Sildeløbet og Aftryk festival med små 10 timers efterskolerock blev to store og flotte højdepunkter i skoleåret.  Udover de to store fælles aktiviteter har eleverne gennem hele ugen afleveret synopsis til de mundtlige prøver og til svarende tempo er de skriftlige prøve strømmet retur fra de eksterne beskikkede censorer. Den foreløbige feedback på prøverne fra censorerne er positive. Det helt fantastiske sommervejr har givet fantastisk efterskoleliv på plænerne og på vandet både på Vilsted Sø og på Limfjorden. Det er rigtigt dejligt at mærke, at eleverne bare finder sammen om både at hygge sig og forberede sig til prøverne.

Ugen der gik: Mandag lavede vi optagelser til årets RE film. På bare 4 timer nåede vi næsten alle profilfag, samt en fællessamling og vi fik fantastiske billeder, samtidig med at eleverne hyggede sig. Onsdag eftermiddag drog alle elever til Eleverne deltog alle elever i Sildeløbet ved Nibe. 26 elever og lærere løb en ½ maraton og det var en stor udfordring i det varme vejr. 14 elever løb 10 km, mens resten af skolen løb / gik 5 km og fik en smuk tur op igennem Skalskoven, hvor der om få uger er Nibe festival. Sammenlagt løb elever og lærere 1720 km. Og RE vandt med over 240 deltagere præmien for det største deltagerhold. Køkkenet lavede en rigtig flot grill-buffet med både sundt og sødt til de udmattede løbere.
Næste morgen, torsdag, var der fotografering og prøveforberedelser, og ved middagstid drog alle af huse igen for at følge musikholdets optræden ved Aftryk Festivalen i Bælum. På festivalen deltager godt 15 efterskoler og der spilles egne numre og danses foran scenen i mere end 10 timer. Belært af erfaringerne fra de seneste år havde vi indlagt en pause ved aftenstid, hvor alle RE elever drog til stranden ved Dokkedal for at spise og lære om naturen ved Lille Vildmose og Kattegatkysten af en erfaren naturvejleder. Efter en smuk og hyggelig aften ved stranden kunne eleverne vælge at tage tilbage til festivalen eller til Ranum Efterskole. Det blev igen en lang og varm dag og i dag har der været noget stille inden pinseferien begyndte. Biller og film uploades snarest på hjemmesiden.

Pædagogisk har det været en fantastisk uge, hvor særligt løb og musik har styrket fællesskabet. I dag ville flere elever tyvstarte på weekenden og så blev de kaldt retur fra bussen, så vi kunne få en god afsluttende samling på den dejlig uge. I den sidste tid gælder det om at fast holde de enkle, men nødvendige rammer for efterskolelivet, så hverdagen fungerer samtidig med at alle elever har deres egne aktivitets og prøveplaner. Det nye skema kan eleverne se på deres computer, smartphone eller Ipads.
Mange elever deltager i weekenden i det store karneval i Ålborg og er med til at sætte farver på byen. Vi åbner første mandag kl. 17. og glæder os til at se eleverne friske til en ny og vigtig forberedelsesuge.

I den kommende uge skriver lærerne udtalelser til alle elever og der er individuelle samtaler med eleverne om deres personlige udbytte og udvikling igennem skoleåret. Eleverne starter på årets Blåbog og planlægninger af den sidste periode.

Aftenens koncert med “De Oversatte” var en stor musikalsk og rigtig hyggelig oplevelse, som fyldte Guldhornssalen. Vi ønsker alle en rigtig god pinseferie og weekend!

Olav Storm
forstander