Nyhedsbrev 4.05 2012

Kære læser!

De skriftlige prøver er startet og forløber planmæssigt. 9. klasse lagde ud onsdag med matematik og eleverne i 10 kl. sad til kl. 16 i går, i mens tog 9. årgang sig af værelsesrengøring og kunne tage bussen hjem på forlænget weekend nogle timer tidligere. Prøverne bliver afholdt i den store kultursal, som er særligt indrettet med ventilation, og der serveres frugt og vand som forfriskning. Stemningen er intens, lærerne går i strømpesokker eller med bløde gummisåler, og koncentrationen lyser ud af ansigterne. Det er nu det gælder!

Onsdag aftensmad serverede køkkenet aftenmad ved Vilsted Sø, det tog længere tid end beregnet at grille, men vejret var lunt som en sommeraften og eleverne hyggede sig og nød stemningen ved søen.
Sejlerne gik i denne uge op til den praktiske duelighedsprøve og efter at have bestået denne prøve og senere den teoretiske prøve, så kan de blive skippere på egen båd og sejle f.eks. mindre ture til Livø i fritiden.

Street Performance holdet har haft et fantastisk flot forløb, hvor de har bygget deres eget longboards øvet sig i timevis rundt om skolen. Forløbet kulminerede med rejsen til Barcelona, hvor de cruisede rundt og mødte en lang række unge spanske ligesindede unge SPére. Se deres flotte profilfagspræsentation og rejsefilm på http://vimeo.com/41291715

Tirsdag aften fik vi besøg af den professionelle bokser, Kasper Bruun og rigtig mange elever fik en både hård og lærerig træning, samt en masse sjov! Boksetræning med Kasper Bruun og gæstelærer, Rene Nielsen var super motiverende både for elever og lærere!

I den kommende weekend er der Forældre- og søskende weekend 11.-12.5. – programmet findes under Undervisning – og tilmelding sker under kontakt. Der er stor interesse, og selvom ikke alle kan komme pga. arbejde og familiebegivenheder, så glæder vi os til en hyggelig aften og aktivitetsdag på Ranum Efterskole. Selvom vi bygger om, så er der masser af plads og vi forventer at overnatningen nok skal gå op i en højere enhed i løbet af ugen.  De to aktivitetspunkter, der vedrører skolens netværk og evaluering af skolens dagligdag og faglighed arrangeres som workshop med aktivitet og debat. Husk tilmelding og evt. gaver til det store Nepal-banko om aftenen!

Stiftelse af Ranum Efterskoles Venner. Der er fra flere sider ønsket, at vi stifter en forening, som kan varetage tidligere elevers, forældres, og alle med tilknytning til Ranum Efterskoles interesser i at holde elevfester, gensynsfester, RE-festival, aktivitetsdage med f.eks., dykning, sejlads, dans etc. Samt evt. starter gensynsrejse aktiviteter, hvor tidligere elever kan besøge deres verdensvenner med RE igen. Foreningen stiftes på Forældre- og søskendedagen den 12.5 kl. 14 i festsalen, og der bliver mulighed for alle for at stille op, da der igen i efteråret vælges flere medlemmer til foreningen på gl. elevdag og på forældredagene. Vedtægtsforslag udsendes pr. mail til nuværende og tidligere forældre og elever, samt via FB.

Søndag den 13.5 holder vi Åbent Hus sammen med de øvrige efterskoler i Himmerland. Vi har åbent fra 13-16.30. Elever og ansatte viser rundt og fortæller om undervisningen, de mange spændende profilfag og rejser, samt den internationale profil.

(Forældre, som har mulighed for at omdele en profilavis for de Himmerlandske efterskoler, er velkomne til at hente et bundt på søndag i Kærhuset og i Sem.huset.)

I weekenden var der en mindre gruppe elever, som vovede det store spring og blev uddannet solo-udspringere. Pga. elevfesten var mange forhindrede i at deltage, men nu har vi fået arrangeret et nyt Faldskærmskursus i den første weekend af junitilmelding inden den 27.5

Husk at den kommende weekend – er en rigtig stor oplevelse og vi håber at rigtig mange har lyst til at blive, selvom det ikke er obligatorisk. Kr.Himmelfartsdag er skoledag og eleverne får fri fra kl. 14.00 – med dette arrangement kan eleverne holde fri fredag.

Med venlig hilsen og rigtig god St.Bededag og weekend.

Olav Storm
forstander