Nyhedsbrev 23.3 2012

Kære læser!

Ugen har været præget af det gode humør og løft i energien, som de første rigtige forårsdage byder på. Elevernes påklædning varsler en varm sommer og forkølelserne står på spring, sammen med knopperne i Livstræet i skolegården. I løbet af ugen har eleverne arbejdet målrettet i de boglige fag, og forberedt sig på ekspeditionerne i profilfagene. Floorball holdet har været ude at spille om det nordjyske mesterskab og selvom det ikke blev til nogen sejre, så var det et sejt team vi sendte!
Torsdag var der både teaterforestilling, hvor vi så Ranum skoles opsætning af Aladdin. Og eftermiddagen holdt vi kontaktgruppe olympiade med bl.a. voldbold, King of the pit, og høvdingebold, samt fodbold. Det var rigtigt hyggeligt og positivt!

I profilfagene har der været meget aktivitet i denne uge. Adventure har været på tur til Uhrehøje. Gastronomi har været på fødevaremesse i Herning. Sejlerne har ved siden af deres teori, også arbejdet med den praktiske klargøring af de mange små både og den store matcher 37 er kommet ud af bådhallen. Alle både er klar til søsætning på næste onsdag. Streetperformance har cruiset op og ned ad de nye stier og rundt i Ranum på deres nye longboards, mens kampsport har haft rekord stor tilslutning til boksetræningen i denne uge. I gastronomi har eleverne prøvet med en fantastisk spændende papegøjefisk fra Afrika og tilberedt en flot og sjælden middag for hele skolen.

Pædagogisk har det været en stille og hyggelig uge. Festsalen har været optaget af Ranum Skole, som har arbejdet med en stor teaterforestilling hele ugen, derfor har samlingerne været holdt i spisesalen, hvilket har fungeret udmærket. Vi har i denne uge været til møde omkring de nye retningslinjer for maritime aktiviteter på efterskoler. Resultatet af Søfartsstyrelsens nye regler og anbefalinger giver rigtig god muligheder for at sejle sikkert videre på Ranum Efterskole og det er vores opfattelse at myndigheder og interesseorganisationer har formået at skabe reglerne ud fra den ånd vi underviser i sejlads. Vi glæder os meget til at give de unge færdighederne til både at blive skipper på egen båd og kunne sætte en sikker kurs mod deres personlige mål!

SONY DSC

Nyt kobbertag og start på ombygning. Det store stillads omkring hovedbygningens nordside er ved at blive taget ned og derfor kan jeg afsløre, at der ligger et nyt stort og flot kobbertag på trappetårnet til erstatning for det gamle kobbertag, som blæste ned i december. Der gik mange rygter om kobbertyve, som om natten pillede taget ned, så vi er gået lidt stille med nyheden, men nu skinner det nye tag ud over hele vores del af Himmerland! Tak til de dygtige håndværkere!
I takt med at stilladset på hovedbygningen tages ned starter vi opstillingen af stillads omkring mellembygningen, så vi kan lave kviste på taget og indrette de 10 nye værelser. Planen er færdig og håndværkerne klar, så vi forhåbentlig kan time ombygningen, så den er klar til sommer og giver så få gener som muligt for vores elever og ansatte.

Det er tid til at få tjekket cyklen og vi beder om at alle cykler er klar til efter Påske.
Husk at sommertiden starter på søndag og påskeferien starter på næste fredag!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander