Nyhedsbrev 25.11.2011

Kære læser!
Nu nærmer vi os december og julestemningen er på vej ind i alle hjørner af skolen. Juletræet foran Kærhuset lyser op i den mørke morgentid, og viser eleverne på vej ud på morgenmotion. Vi har haft en almindelig skoleuge, med boglig undervisning, profilfag og aktivitetsfag. Optakten til den kommende Performance uge bød på livemusik i festsalen og eleverne har nu valgt sig ind på en lang række opgaver i ugen. Nepal holdet har desuden en mission med at samle penge ind til venskabsskolerne i Nepal. Derfor tilbyder de deres arbejdskraft 1-2 dage i den kommende uge, så ring til skolen hvis du har brug for lidt hjælp og ikke bor for langt væk.

I løbet af ugen har personalet og elever pyntet op til jul på hele skolen, og i festsalen hænger nu en rekord stor adventskrans smedet af vores pedel Tom. Den er 2 meter i diameter og første lys tændes på mandag. Glæd jer til at se den!

I den forgangne uge fik vi også skiftet den gamle vagtbil ud til en “ny” Partner som er i væsentlig bedre stand.

I denne weekend er der Venneweekend og godt 170 elever på skolen. Programmet byder på hygge, film, sport, juleklip og julefrokost mv. Søndag er der rundvisninger og vi tænder det første lys i den store adventskrans.

I fællessamlingerne har gang i processen med at forme 3. periodes profilfag. Der er rigtig mange spændende ideer udover de mere traditionelle. Indtil videre er følgende ideer i støbeskeen og på vej til at blive kvalificeret til at komme med i forhåndsvalget: Dykning (Padikurser og ekspedition til Rødehavet – vil man have dykning, så er der sidste tilmelding på tirsdag pga. planlægning med kurser og rejse), Sejlads (duelighedsbevis teoretisk og togt til Grækenland), Adventure, Ridning (Spanien), Kampsport, Amerikansk sport, Klatring, Parkour, Musik, Street´n Skate, Gastronomi, Cheerleading og am.kultur.

I den kommende uge vil der blive afviklet et forhåndsvalg og den endelig stemmeseddel vil blive formet. Se mere her på hjemmesiden.

Pædagogisk: November er altid hård på alle efterskoler, i bogstavligste forstand er bladene blæst af livstræet, og den enkeltes facader er slidt af, og samtidig er det tiden for at opbygge ægte venskaber for livet. De fælles rammer for hverdagen bliver også udfordret, når mørket sænker sig og energien daler. Således havde en gruppe elever arrangeret en udeblivelse fra morgenmotion torsdag og det kvitterede vi for ved en fælles vandretur fra Rønbjerg, mens mørket faldt på og vinden tog til. I den kommende uge omlægges morgenruten igen, så den bliver til en rundtur. Det har desværre også været problem med natterend, hvor 2 brandslukkere blev fyret af, det giver naturligvis anledning til nogle alvorssnakke, og at der sættes ekstra nattevagt på, så vi kan finde sporet igen og holder de rammer der skal være for at sikre en god trivsel.
Et par piger har inviteret alle elever til en privat julefest inden jul, og det er vigtigt at understrege at det ikke har noget med skolen eller det frivillige forældreråd at gøre, samt at eleverne ikke kan komme tilbage til skolen, hvis de er afsted på weekend og fest, før søndag aften.

I den kommende uge står skolen på den anden ende. Vi bruger drama og performance til at leve os ind i Globaliseringstemaet og blive verdensborgere i en fælles fortælling, der bringer os jorden rundt, fra Nepal til Indien, over Ghana til USA tilbage til Norden.
Eleverne er med i alle processer lige fra manuskript til musik, dans, medie, gastronomi og udstillinger, samt workshops i profilfagene.
På lørdag og søndag åbner vi så dørene for forældre og familie til en performanceforestilling. Se mere om programmet og indholdet her på siden i løbet af ugen… Men husk at bestille billetter og tid til evt. faglæger samtaler om formiddagen. Det bliver en rigtig spændende og udfordrende eferskoleuge, hvor vi alle vil blive udfordret på helt nye måder. Vi får også spændende gæstelærere fra Ghana og Indien.

RE deltager op Europamessen i København. På mandag udstiller vi sammen med 2 andre efterskoler på Europamessen i forhallen til Nationalmuseet. Målet med udstillingen er at gøre opmærksom på vores tilbud om REC, hvor eleverne til efteråret kan komme på 3 måneders udveksling til et andet europæisk land og bo privat, samt opleve et efterskoleophold før og efter udvekslingen. Det er et unikt tilbud, som ikke findes på andre skoler. Har du tid og lyst eller kender en der vil høre mere så kom og mød os på messen!

Vi glæder os rigtig meget til den kommende uge og til at se rigtig mange i den kommende weekend. Husk småpengene for der vil blive god lejlighed til at satse i tombolaen og købe kaffe og småkager i velgørenhedscafeen i Kærhuset.

Olav Storm Johannsen
forstander

RE elever samlede ind til Dansk Flygtningehjælp.