Nyhedsbrev 18. nov. 2011

Kære læser!
Novembers efterårsfarver og den første frost har fået eleverne til at rykke tættere sammen inden døre, og vi kan tydeligt mærke, at elevfesten har bygget mange nye relationer mellem eleverne. Det forlyder, at den var en succes, og vi har ikke oplevet større pædagogiske udfordringer efterfølgende. Dejligt!

Ugen har budt på fagligt fokus og på faglige vurderinger i mange fag. På fællessamlingen har de ansvarlige lærere for performanceugen introduceret det overordnede tema, og allerede samme eftermiddag startede eleverne med at vælge sig på opgaver til ugen. Rammen bliver et flashback til en dannelsesrejse jorden rundt for et ungt par, og alle profilfag er med involveret i forskellige scener, som afspejler det unge pars møde med de lokale kulturer, unge og traditioner.
I onsdagssamlingen fokuserede vi bl.a. på det kommende valg til 3. periodes profilfag. Eleverne kan i de næste uger komme med ideer og ønsker til profilfag og valgfag. Det er særligt i 3. periode, at vi oplever, at eleverne har fanget ideen med at danne stærke interessefællesskaber omkring fælles mål og at der opstår nye spændende ideer til profilfag. Lærerne har også gang i flere spændende forslag og i uge 48 formuleres de endelig forslag til valgsedlen.

Mandag aften fik vi besøg af klavertalenterne Gratus, som imponerede og underholdt eleverne på flyglet i festsalen. Onsdag nat var godt 80 piger i biografen til midnatspremiere på Twilight Breaking Down. På trods af en temmelig sen sengetid, var der ikke store problemer med at komme op næste morgen, og sammenholdet mellem pigerne blev styrket. Niels kørte bussen og blev forkælet med popcorn og cola, som tak 🙂

Pædagogisk: I dag, fredag, har vi i fællessamlingen haft husmøder og fokuseret på bl.a. trivsel omkring orden og rengøring, og det bliver et fokuspunkt i den kommende tid. Ugen sluttede af med at alle gik den nye morgenmotionsrute, som er oplyst og som bliver ryddet og saltet til vinter.
De fleste elever har fået hjemmesko på og det letter alle i det daglige med rengøring, samt gør det meget hyggeligere at være på skolen. Der har også været brug for varme hjemmesko og trøjer i hovedbygningen, hvor vi er i færd med at lave et nyt varmestyringssystem, fordi vi efter at have fået fjernvarme indlagt havde svært ved at styre varmen rundt i det gamle hus. Arbejdet afsluttes først i den kommende uge.
Den mørketid og de kolde morgener gør livet lidt svært for flere, og når man er presset, kan der let opstå små konflikter. Heldigvis oplever vi, at eleverne er gode til at støtte hinanden og har en god omgangstone. Hardball har haft deltagerrekord med over 40 spillere i gang på samme aften, og det giver et rigtigt stærkt sammenhold blandt drengene og afløb for en masse energi.

I den kommende uge er der fortsat et stærkt fagligt fokus og i profilfagene skal der brainstormes på indholdet til Performanceforestillingen i den efterfølgende uge. Mange elever skal desuden vaccineres til de forestående rejser. Nepalholdet får vaccinerne den 22.11 og Ghana den 29.11, og Inden den 1. december.

JULETIDEN: Fra på søndag starter den traditionelle juleværelseskonkurrence så småt og det gælder om at lave det hyggeligste juleværelse på skolen. Der er flere kategorier: bedste 1-2-3-4-5-6 personværelser, drenge/pige, Kærhus og Seminariehus etc. Dommerne er hemmelige men findes blandt vagtlærerne og de må meget gerne bestikkes med julegodter og julesange. Det er ikke tilladt at sætte juletræer indendørs og kun diode-lyskæder må bruges indendørs. Levende lys på brandfast underlag er også ok, mens pakkekalendere osv. opbevares på eget ansvar, især hvis der er chokolade i… Det bliver en rigtig hyggelig tid, og overnissepigen Michelle er gået i kælderen og er ved at gå totalt i juleamok. Vent og se!
De traditionelle lysestager er tændt i hovedbygningen og snart kommer også juletræet op på tårnet af Seminariehuset, hvor det vil lyse ud over hele Himmerland og Ranum by, helt til Mallebakke!

I den kommende weekend er der Venneweekend – for første gang. Vi har spurgt eleverne om det var en god ide og der ser ud til at komme godt 100 venner på besøg. Vi vil sammen med eleverne lave et rigtigt hyggeligt program med fælles oplevelser, sport og kreative udfordringer, samt julefrokost lørdag aften.
Programmet starter fredag kl. 18.00 med aftensmad og slutter søndag kl. 12.00.

Teater og samtaler den 3.-4. december: Karakterer og udtalelser for alle elever er mailet ud til både elever og forældre i dag og det ser overordnet godt ud for rigtig mange elever.
De elever og forældre, som har behov for en uddybende faglig samtale, har mulighed for at booke en samtale i forbindelse med Performanceweekenden den 3.-4. december. Det er vigtigt, at understrege, at det er et tilbud og kun relevant, hvis der særlige ønsker om uddybning af den faglige vurdering og den faglige udvikling.
(Husk at booke den samme dag, som der er orientering om det kultur og profilfag, som jeres elev følger.)

Vi glæder os rigtig meget til den kommende uge, venneweekend og ikke mindst performanceugen. Husk hjemmeskoene og jule,nisse,hjerter,kalenderlys,pebernødder,diodelyskæder,kalendergaverne og ikke mindst nissehuen!

Med venlig hilsen og god weekend!
Olav Storm
Forstander