Nyhedsbrev 7. oktober 2011

Kære læser!
Efter en fantastisk sommerlig weekend, hvor de Thailandske elever ankom lørdag, og hvor godt 300 gamle elever hensatte os til de tidligere år, så blev det en lidt rå og blæsende uge. Vores Thailandske gæster fik fundet vintertøjet frem og oplevede at vejret skifter meget i Danmark. I ugens løb er det blev ladet godt og grundigt op til de mange profilfagsekspeditioner. I fællessamlingen har vi sat fokus på hvorledes fremmede oplever vores danske kultur, i relation til vores gæsteelever, og vi har talt om det at være ambassadører for hinanden, skolen og vores land, når vi rejser ud i verden. Temaer, der er helt afgørende at reflektere over ifht. at løfte profilfagsrejserne fra lejrskoleniveauet. Dykkerne er draget afsted til Tyrkiet, hvor de afslutter deres Padi-OW forløb. Og lørdag rejser Ranum Internationale Klasser på skoleophold på Yale University College i Wales. Sejlerne flyver til Nice og sejler fra Toulon i Frankrig. Adventureholdet rejser sammen med Ridepigerne til Tjekkiet. De thailandske gæsteelever rejser med Gastronomi til København. Og endelig indtager Imaginationholdene i Medie, Design, Dans og Musik Berlin.

Der har været rigtig mange og spændende forberedelser til næste uge: Danserne lavede en rigtig flot optræden, hvor tid, moment og bevægelse flød sammen til en glidende performanceoplevelse, fordi danserne en for en rejste sig fra salen og blev en del af den fælles optræden. Adventure var på den sidste forberedelsestur og blev hærdet med både regn og stærk blæst. Sejlerholdet kæntrede en stortris for at teste om den var synkefri, sådan som Søfartsstyrelsen havde angivet. Heldigvis sank båden ikke selv om den var fyldt med vand og 4 meget levende elever. Den store kapsejladsbåd, Matcher 37, kom også på vandet og desværre var den temmelig begroet, så det forklarer hvorfor vi ikke kom først over stregen på de sidste kapsejladser i efteråret 😉
De thailandske elever har arbejdet med engelsk sprog, dansk kultur og forberedt deres besøg i København. RIC klasserne har lavet en flot præsentation af efterskolelivet og sig selv til deres værtsfamilier i Wales.

I undervisningen er der blevet trukket spor mellem profilfagsrejsemålene og den faglige undervisning, særligt på naturfagssiden. Ligeledes har vi lagt an til at starte op efter efterårsferien og selvom der nu går 2 uger, så vil samværet og input fra rejserne fylde rigtigt godt i både den faglige og personlige rygsæk.
Pædagogisk blev det en uge, hvor vi for første gang for alvor måtte sætte fokus på de gener, som smugrygning giver i fællesskabet, og betydning af mistet tillid. Men efter nogle gode samtaler og en personlig aftale med 3 elever, så ser vi frem til et godt samarbejde. Det er ladet ganske godt op på den sociale side til de forestående rejser, og det er fantastisk at mærke den gensidige hjælpsomhed der har præget forberedelserne mellem både eleverne og elever og lærere i mellem. Det er super dejligt og bekræftende for alle! Mandag aften var der pigeaften i Kærhuset og der blev hygget rigtig meget og lavet en fælles aftale om at give plads til hinanden og sætte egne behov til side for andre, samt støtte hinanden på tværs. Det er et godt udgangspunkt for dialog i evt. senere konflikter.

Valget til den 2. profilfagsperiode er afsluttet og resultatet er overvældende. Eleverne vil ud i verden og langt væk! Vi tager det som en udfordring og finder plads til godt 75 elever på Nepal ekspeditionen i 3 mindre rejsegrupper, godt 30 til Indien og godt 20 til Ghana, samt ca. 45 til Miami, USA. Norden med både alpin og landrend bliver på godt 55 elever og Europaholdet ser ud til kun at blive ca. 6 elever, hvilket nok bliver den største udfordring logistisk og ressourcemæssigt. Vi glæder os over den store entusiasme og som Anders Dahl, der er gæstelærer på Indien ekspeditionen, fortalte så er det ingen sag at vaske en elefant, man skal bare starte fra den ene ende og blive ved.. til den anden! I den kommende uge er billetterne til fly og tog bestilt og dermed er den største udfordring på plads. Desværre betyder det også, at det ikke er muligt / meget vanskeligt / dyrt med omvalg. Vi har alle sat os store mål og udfordringer – og det bliver en fantastisk spændende periode frem til uge 2 og 3 i januar. Temaet er Verdensborger og Globalisering, og det må man sige, at vi tager sigte efter for alvor!
I uge 43 kommer der mere information om vaccinationer og profilfagsrejserne, og der er tid nok til at nå det hele!

I den kommende uge er der som skrevet fuld gang i alle elever og stort set alle ansatte på profilfagsrejserne. Hjemme er Ib ansvarlig for kommunikation og videreformidling af rejseindtryk, sammen med Rasmus i IT. Vi bruger desuden de to uger til at installere fjernvarme i Seminariehuset, samt lave en række mindre ombygningsprojekter. På kontoret er Jette og Karen, så der vil også være åbent til ca. 15. hver dag. I efterårsferien er skolen lukket og kontoret svarer kun ved akutte problemstillinger.

Følg med her på Nyhedssiden og find informationer om profilfagsrejserne i den følgende uge på Rejser – Rejseinfo.

Rigtig god uge og weekend til alle!

Olav Storm
forstander

NB. Forældrerådet og Elevfestudvalget har sendt en tilmeldingsseddel til elevfest (uden for skoleregi) med eleverne hjem. Festen afholdes den 11.11.2011 og der savnes stadig frivillige forældre.