Nyhedsbrev 26.august

Den første helt “almindelige” efterskole startede søndag aften, da eleverne vente tilbage efter en velfortjent forlænget weekend. Gensynsglæden var til at føle på, og støj niveauet tilsvarende højt søndag aften og det var tydeligt, at eleverne havde savnet hinanden over weekenden.

I løbet af ugen har vi hovedsageligt arbejdet med de boglige fag og profilfagene. Søndag aften valgte eleverne aftenklubber for den første periode frem til efterårsferien, og hver aften er der 2-3 forskellige klubfag lige fra fodbold, golf, gamers club, filmklub, dans og musik til bageklub, byg-dit-eget-skateboard og girls-talk. Nye klubber vil komme til i løbet af efteråret og de vil skifte med sæsonen. Det vigtigste er, at der er tilslutning til klubberne og derfor forventes det, at man møder op.

Eleverne kan godt mærke at de boglige fag er i gang og der er et vist pres på skolearbejdet. Det kan være vanskeligt at finde rytmen med mange aktiviteter og lektier, men de fleste er ved at finde ud af at bruge lektietimen og tiden efter klubberne til at få forberedt den følgende dag. Lektietiden er samtidig hyggetid og værelsestid, så det er også med til at samle skolen.

Torsdag aften var der dobbeltkoncert med Warhound og Roxy Batz, som samme aften havde release på sit nye album. Det var hendes første koncert i Europa, og selvom publikum var noget udkørte efter en dag, så blev det en rigtig hyggelig aften, hvor alt salg af sodavand og slik i baren går ubeskåret til Afrika Nu indsamlingen på TV2 og DR1 på lørdag.

I torsdagsfagene var der premiere på det nye udstyr til floorball, og som billedet viser, så er målmændene godt beskyttet bag de nye dragter. I kampsport knoklede godt 50 elever svedende i 1½ time med gæstelærer og træner Rene Nielsen.

Fredag morgen var de fleste noget bombede, men alligevel var der morgenmotion og efter morgenmaden 4 timers tema i Medborgerskab om Demokrati. Midt i formiddagens lektioner, udskrev statsministeren valg – Det kan vist kaldes aktuelisering af undervisningen. Nu får vi travlt med at arrangere politisk debatmøde mellem repræsentanter for partierne og debatere med eleverne i de næste 3 uger.

Pædagogisk har vi fortsat den fantastisk positive start. Vi fik udredt noget natterend i den forrige weekend og i pædagogiskteam har besluttet, at der skal bygges tillid op igennem køkkentjensten hver aften de næste 4 uger. I fællessamlingen har jeg sat fokus på konflikttrappen, og givet eksempler på dialogløsninger. Det fælles mål er pædagogisk at insistere på, at vi kan tale om problemerne og løse dem gennem opbygning af tillid og gensidig respekt.

I denne weekend er der mere end 120 elever på skolen og der er byfest i Ranum Multikulturhus. Eleverne medvirker i bl.a. fodboldturneringen og ellers er der dømt hygge og afslapning inden det går løs igen i efterskoleugen.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander

NB: Det frivilige forældreråd holdt sit første møde i søndags. Vi havde en fin dialog omkring rådets opgaver og udfordringer.
Jeg skal på vegne af rådet opfordre andre forældre til at melde sig til at hjælpe forældrerådet. Næste møde er søndag den 4. september kl. 19 i Kærhuset. Skriv en mail til mig, hvis du vil med.

Husk, at der er tilmelding til søskendeweekend på hjemmesiden – på siden Kontakt.