Værdigrundlag

Ranum Efterskole Рen fri og uafhængig skole

Ranum Efterskole tilbyder udviklende aktiviteter og en tryg ramme med fokus på såvel faglig, som personlig trivsel. Her kan du finde livskvalitet, få en sund livsstil og få en udfordrende afslutning på folkeskolen. Vores målgruppe er alle unge med lyst til nye udfordringer og fællesskab.

Ranum Magasinet

Ranum Efterskole College har fokus på den enkelte elev i respekt for fællesskabet, og sammen skaber vi et unikt efterskoleår.

 

Læs mere om Ranums værdier i Ranum Magasinet (Gå til ISSU bladre-PDF)

Ranum_ProfAvis_1819DK_A4_FINAL
Aquamarine logo rundt

Ranum Efterskoles formål og værdigrundlag

 

Stk. 4. Institutionens formål er at drive en efterskole indenfor rammerne af gældende regler om frie kostskoler.

 

Stk. 5.¬†Ranum Efterskole skal tilbyde eleverne udviklende aktiviteter og en tryg ramme med fokus p√• s√•vel det faglige indhold som p√• personlig trivsel. Det h√łrer med til skolens v√¶rdigrundlag at op√łve eleverne til en sund og kvalitetsbaseret livsstil. Derfor tilbyder efterskolen to hovedlinier: natursport og imagination.

 

Natursport er en sammenkædning af naturoplevelse og det at dyrke sport i naturen. Naturen bliver læringsrum, og natursport er det konkrete fag, hvor eleverne udvikler en række generelle kompetencer og færdigheder. Imagination er et overordnet udtryk for kreativ udfoldelse i et fabulerende læringsrum. Imagination er en dannelsesproces, som giver indsigt i livet, og som sætter samtiden i relief.

 

Skolen skal give undervisning i de obligatoriske fag i forbindelse med folkeskolens 9. og 10. klasses pr√łver. Undervisningen i disse fag indg√•r i sammenh√¶ng med de for skolen karakteristiske aktiviteter, s√•dan at praksis og teori opleves sammenh√¶ngende. Det prioriteres h√łjt, at hver enkelt elev f√•r den bedst mulige eksamen i alle fag, b√•de i de mundtlige og i de skriftlige discipliner.

 

Efterskolens hverdag og dagligdag skal s√łge at skabe frirum for elevernes personlige udvikling og styrke deres sociale og demokratiske kompetencer. Skolen skal indg√• som en integreret del af lokalsamfundet og have et n√¶rt samarbejde med relevante lokale uddannelsesinstitutioner og foreninger.

 

Stk. 6.¬†Efterskolens v√¶rdigrundlag er natursport og imagination som et vigtigt samspil mellem kreativitet, kunst, kultur, sport og natur. Skolen vil lade dette samspil og den faglige uddannelse indg√•¬† som √©n samlet uddannelses- og udviklingsproces, der skal s√¶tte den enkelte i stand til at turde s√łge egne gr√¶nser og at udfolde sig s√•vel individuelt som i f√¶llesskabet.

 

Det kr√¶ver viden, fantasi, mod og tolerance at navigere i en kompleks verden. Samspillet mellem linierne natursport og imagination skaber det levende l√¶ringsrum, som kan v√¶re med til at give den enkelte de sociale og faglige kompetencer, der kan v√¶re afg√łrende for at kunne beg√• sig i et levende og dynamisk samfund.

da_DKDanish