Wildlife Conservation – Panama

Tidligere Kulturfag

Research, dataindsamling og interaktion med dyr og mennesker

Rejsen

Panama er et land i Mellemamerika, der grænser op til Colombia og Costa Rica. Det officielle sprog er spansk – og Panama er i særdeleshed kendt for sin smukke natur og Panamakanalen. Der er tropisk klima i Panama, hvor temperaturen i hovedstaden året igennem ligger mellem 24°C og 29°C.

Ca. 7 timer væk fra Panama City mod syd ligger Cerro Hoya National park. Et område med regnskov, høje bjerge, strande samt et rigt dyreliv. Det er i dette område, vi hovedsageligt vil opholde os i Panama.

Det overordnede formål med rejsen er at besøge Panama Wildlife conservation og deres afdeling i Cerro Hoya – en organisation, der er dedikeret til at bevare biodeversitet, dyrearter og deres levesteder gennem et samarbejde med lokale og organisationer i Panama. Det er en non-profit organisation der kører på private donationer og tilskud.

Vi vil indgå i Panama Wildlife conservations team af frivillige og kan herigennem komme til at arbejde med f.eks.:

• At lære hvordan man installere kamerafæller i regnskoven og lære hvordan man studere det lokale dyreliv.
  • Jungle trek – hvor vi lærer om den nære regnskov.
  • Birdwatching – hvor vi skal holde øje med den grønne macaws.
  • Patruljering af de nærtliggende strande, hvor vi skal holde øje med havskildpaddernes reder.
  • Fange fugle og flagremuse med net og lære om dem.
  • Derudover kan der være aktiviteter som at komme ud på lokale fiskerbåde med mulighed for at hoppe i vandet.

Et arbejde og læring i smukke omgivelser, der støtter bevaringen af biodiversiteten og dyrearterne i Panama.

Undervisning

Vi skal først og fremmest arbejde med at finde viden om Panama – her kulturel viden samt en viden om bevaring af biodiversiteten og de dyrearter der lever i og omkring Cerro Hoya.

Dette fag er for de elever, der brænder for at arbejde med dyr og gøre en lille forskel. Det bliver hårdt arbejde blandet med fornøjelse og storslåede oplevelser.

Åbenhed i forhold til at møde mennesker med en anderledes kultur er vigtigt.

Man skal være klar til at tage fat og blive beskidt og overskride grænser.

Pas skal være gyldigt til min. 6 måneder efter rejsen.

Undervisere

Sofie Frederikke Dybdal