Surfing – Californien

Kulturprofilfag 2022

Surfing i Californien er et elevdrevet forslag. Eleverne er derfor selv i høj grad medskabere af dette fag.

Eleverne lærer basale og nødvendige færdigheder i forhold til surfing. Noget læres på skolen, andet skal vi have vand i håret for at afprøve. Det gør vi ude i Cold Hawaii. Ligeledes vil vi tage relevante socioøkonomiske og kulturelle problemstillinger op i undervisningen.

Til maj rejser holdet til Californien, hvor de vil surfe, samt afprøve eget indblik i kulturelle forskelle og ligheder.

Sommerperioden leverer sjældent garanti for den bedste surfing på den nordlige halvkugle, således heller ikke i Californien, med overvejende nybegyndere eller som ”longboarder” skal holdet alligevel nok få en masse gode og hyggelige timer på vandet.

Rejsen

• Surfing
  • Finde ind i den amerikanske surfings historie og kulturelle påvirkning på livet på den Californiske vestkyst – herunder også musikken.
  • Møde og interagere med lokale unge, både omkring surfingen, samt evt. i forbindelse med skolebesøg eller foreningsliv.

Undervisning

Udgangspunktet i undervisningen vil handle om Califoniens historie, den amerikanske surfings historie og kulturelle påvirkning på livet på den Californiske vestkyst – herunder også musikken.

Det næste vigtige element i undervisningen er, at eleverne skal være aktive medskabere af faget og rejsen. De skal således selv være med til at prioritere hvilke studier og aktiviteter vi skal gennemføre i Danmark og på rejsen, eventuelt også være med til at arrangere indkvartering.

Vi vil ligeledes efterprøve påstanden om at americanernes levevis adskiller sig fra dansk levevis. Dette handler om alt fra familieliv, normer og traditioner, skolegang, samt ikke mindst fritidslivet.

Som lovet i ovenfor lærer eleverne også basale og nødvendige færdigheder i forhold til surfing. Noget lærer vi på skolen, andet skal vi have vand i håret for at afprøve. Det gør vi ude i Cold Hawaii.

FN’s Verdensmål

Fagets primære fokus er disse to:

• Mål 14 Livet i havet
  • Mål 10 Mindre ulighed

Det vil imidlertid være uundgåeligt ikke også at beskæftige os med:

• Mål 15 Livet på land
  • Mål 13 Klima indsats

Corona: Restriktioner, regler mm.

Almindelige vacciner

Ved alle typer af rejser til USA anbefales det, at du vaccineres mod Difteri-Stivkrampe. Endvidere bør personer, der er i risiko for smitte med leverbetændelse forårsaget af Hepatitis A eller B virus, overveje vaccinationer mod disse. (https://www.sikkerrejse.dk/vaccinationer/puerto-rico/)

Vigtigt angående Covid-19

Is California (red.) reopening for international visitors?

Yes. But CDC travel requirements are still in effect, which means all air passengers to the U.S. are required to have a negative COVID-19 test result or documentation of recovery before they can board a flight to the United States.

Before traveling, familiarize yourself with local guidelines and regulations for all of the destinations you plan to visit. Please reference Visit California’s Travel Alerts for more information and links.

Do I need to be vaccinated or provide a negative COVID-19 test to fly into California from other states?

No. California recommends travelers be vaccinated before visiting, but it is not mandatory.

Mask wearing is still mandatory for everyone in the following settings:

• While taking any form of public transit (planes, buses, trains, rideshares, cable cars, etc.)

(https://www.visitcalifornia.com/)

Undervisere

Kim Glerup
km@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: 8.000 DKK.

Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.

WEBSHOP