Gastronomi – USA

Kulturprofilfag 2022

Vi spiser os igennem USA: kulinariske oplevelser to the max

Elsker du at mad, glamour og en travl hverdag? Så vælg kultur-profilfaget Gastronomi, Washington og New York, hvis du er klar på et brag af en kulturel oplevelse, i to af USAs fedeste byer!

I Danmark har vi nogen af verdens bedste restauranter, i øjeblikket (år 2021) indtager vi faktisk både 1 og 2 pladsen over verdens bedste restauranter, vil du være med til at blive ved med at holde den position. Så er Gastronomi et lille skridt i den rigtige retning.

Vil du lave være med til at skabe mad fra bunden, mad der stimulerer alle sanser og bare generelt lave fantastisk mad, så skal du vælge Gastronomi på Ranum Efterskole.

Undervisningen

Du vil komme igennem de grundlæggende færdigheder indenfor gastronomi, der vil både være teoretisk viden og praktisk arbejde i køkkenet.

Vi arbejder både med klassiske retter men også nyere retter, ligesom vi vil prøve opskrifter af fra flere forskellige steder i verden. Vi skal også udvikle vores egne retter.

Vi vil arbejde med temaer som følgende:

• Mad fra hele verden
  • Råvarekendskab
  • Hygiejne i køkkenet
  • Dyrevelfærd – også i køkkenet
  • Molekylær gastronomi
  • Specialkost
  • Smørrebrød
  • Anretning
  • Fra jord til bord

I gastronomi vil vi også udfordre dig på dine sanser, både det smagsmæssige men også det visuelle. Der forventes fra underviserne at man møder med et åbent sind til undervisningen og ikke bange for at røve noget nyt.

Vi vil satse på at vi hver gang kan levere et færdigt produkt, men det vil ske at vi skal bruge flere undervisningsgange på enkelte produkter. Vi vil også tage ud og besøge vores leverandører indenfor grønt, fisk, catering-grossist. Der vil også være besøg på restauranter og se hvordan arbejdet foregår her.

Rejsen

Vi begynder i New York, og vil senere køre ned til Washington D.C.

Der vil på rejsen både være fokus på kulturelle og gastronomiske oplevelser.

Kulturelle oplevelser I New York:

• Frihedsgudinden
  • National 11 september Memorial and Museum
  • American Museum Of National History
  • Show på Broadway
  • Harlem
  • Central Park
  • Madison Square Garden

Gastronomiske oplevelser i New York:

• Food Trucks på New Yorks gader
  • Janeway – Mexicansk I New York
  • Lombardis
  • Eileens special cheesecakes
  • Berber Street Food
  • Meyers

Efter disse oplevelser, kører vi mod Washington.

Kulturelle oplevelser I Washington:

• White house
  • Capitol Hill
  • Madame Tussauds
  • USAs Højesteret
  • United States Holocoust Memorial Museum
  • Washington Monumentet

Gastronomiske oplevelser I Washington:

• Union Market
  • Bakery Nouveau
  • Pineapple and Pearls
  • The Dabney

Corona: Restriktioner, regler mm.

Fra https://usa.um.dk/rejse-og-ophold/coronavirus

“Der er indrejseforbud for rejsende, der ikke er færdigvaccinerede, med begrænsede undtagelser.

Hvis man er færdigvaccineret OG enten har testet negativ for COVID-19 eller kan fremvise dokumentation på at have haft COVID og være blevet rask inden for 90 dage (både bevis for positiv test og brev fra læge eller sundhedsmyndighed), kan man flyve til USA, såfremt man har en gyldig ESTA eller et gyldigt visum

Det danske coronapas kan bruges som bevis for gennemført vaccinationsforløb og testresultat ved indrejse til USA.

Visse rejsende er undtaget fra vaccinationskravet, herunder børn under 18 år, amerikanske statsborgere og personer med permanent opholdstilladelse i USA. Den fuldkomne liste over undtagelser findes i bekendtgørelsen fra det Hvide Hus.

Ved indrejse i USA over landegrænserne eller via færgeterminaler er der ikke krav om negativ COVID-19 test. Læs reglerne her: Guidance for Travelers to Enter the U.S. at Land Ports of Entry and Ferry Terminals.”

Lærere

Jesper Kofoed

jlk@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: 7.600 DKK

Lommepenge: anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer:

WEBSHOP