Fashion & RE-Design – USA

Kulturprofilfag 2022

Rejs til New York og Washington med Fashion & RE-Design

Trendspotting, genbrugsmaterialer, fashion, modeshows, design workshops og meget mere.

Rejsen

Vi ser på at rejse til New York og Washington. Vi håber på at kunne besøge en Fashion skole og museer. Måske endda opleve et modeshow. Derudover skal vi trendspotte både på gaden, men også i butikker. Vi håber også på at kunne finde en relevant workshop. Det er første gang Fashion & RE-design skal rejse til New York og Washington, så eleverne vil i høj grad være med til at forme rejsen i fællesskab.

Undervisningen

Fashion og RE-design er primært et færdighedsfag. Vi arbejder med alle elementer af den skabende proces helt fra brainstorm og mindmap til færdigt produkt.

Vi arbejder med genbrugsmaterialer som sengetøj, duge, gardiner, hvorfra vi syr nyt tøj. Det kunne være bukser, kjoler, toppe, muleposer og scrunchies. På den måde bruger vi allerede eksisterende stof, der er nemt at arbejde med.

I løbet af profilfagsperioden vil du få kendskab til basale sy tekniske færdigheder så som at arbejde med et mønster og sy på en symaskine. Har du allerede styr på dette, sørger vi for at udfordre dig med nye teknikker.

Vi vil arbejde både med fælles definerede opgaver, men også individuelle projekter.

Derudover vil vi gerne have gæstelærere og oplægsholdere, som kan undervise i upcycling, redesign, bæredygtighed mm.

Corona: Restriktioner, regler mm.

Fra https://usa.um.dk/rejse-og-ophold/coronavirus

“Der er indrejseforbud for rejsende, der ikke er færdigvaccinerede, med begrænsede undtagelser.

Hvis man er færdigvaccineret OG enten har testet negativ for COVID-19 eller kan fremvise dokumentation på at have haft COVID og være blevet rask inden for 90 dage (både bevis for positiv test og brev fra læge eller sundhedsmyndighed), kan man flyve til USA, såfremt man har en gyldig ESTA eller et gyldigt visum

Det danske coronapas kan bruges som bevis for gennemført vaccinationsforløb og testresultat ved indrejse til USA.

Visse rejsende er undtaget fra vaccinationskravet, herunder børn under 18 år, amerikanske statsborgere og personer med permanent opholdstilladelse i USA. Den fuldkomne liste over undtagelser findes i bekendtgørelsen fra det Hvide Hus.

Ved indrejse i USA over landegrænserne eller via færgeterminaler er der ikke krav om negativ COVID-19 test. Læs reglerne her: Guidance for Travelers to Enter the U.S. at Land Ports of Entry and Ferry Terminals.”

Lærere

Lise Ramløse Hedegaard
lr@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: 7.600 DKK.

Lommepenge anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer: Se Corona-afsnit. Stivkrampe, difteri

WEBSHOP