Puerto Rico

Kulturfagsrejse til Puerto Rico

Vi rejser til Puerto Rico, hvor vi vil få indblik i kulturelle forskelle og ligheder.
Vi vil ligeledes se hvordan menneskets adfærd, samt naturens fantastiske kræfter påvirker livet på denne unikke ø – både på land, samt i havet.

Rejsen

• Skolebesøg – hvor vi naturligvis præsenterer – på engelsk
  • Regnskovstur – El Yunque
  • Ø-hop til Culebra/Mona – Snorkeling – Med mulig overraskelse
  • Opleve bioluminiscente organismer – i Bio bay
  • Mulighed for surfing/dykning
  • Kultur og historie i Old Town San Juan

Undervisning

Udgangspunktet i undervisningen vil handle om Puerto Ricos historie, kolonialismen og øens aktuelle status i forhold til USA.
Det næste vigtige element i undervisningen er, at eleverne skal være aktive medskabere af faget og rejsen. De skal således selv være med til at prioritere hvilke studier og aktiviteter vi skal gennemføre i Danmark og på Puerto Rico.
Vi vil ligeledes efterprøve påstanden om at puerto ricanernes levevis adskiller sig fra dansk levevis. Dette handler om alt fra familieliv, normer og traditioner, skolegang, samt ikke mindst fritidslivet.
Vi skal selvfølgelig lave studier med ”biologbriller” på, så vi har et sammenligneligt grundlag for de mange oplagte naturstudier i Puerto Rico både på land og i havet.
Endeligt skal vi også ud i vandet og lave lidt aktiviteter herhjemme.

FN’s Verdensmål

Fagets primære fokus er disse to:
  • Mål 14 Livet i havet
  • Mål 15 Livet på land

Det vil imidlertid være uundgåeligt ikke også at beskæftige os med:

• Mål 10 Mindre ulighed
  • Mål 13 Klima indsats

Krav til eleverne

• Pas skal være gyldigt i 6 måneder efter turens begyndelse
  • Mod på at møde mennesker med et andet livssyn og andre livsbetingelser.
  • Klar på at byde ind på madlavning en til to aftener.
  • Mod på at smage mad fra den caribiske madkultur – evt. også fisk.
  • Motiveret for at være i og studere naturen og deltage i studierne – eventuelt også frivilligt arbejde i naturen både på land og i havet.
  • Dykkerbevis – ingen forhåndskrav. Dykkerbevis (Open Water Diver) kan evt. erhverves sideløbende med kulturfaget.
  • Dykkerbevis eller øvrige dyk indgår IKKE som en del af egenbetalingen, men betales særskilt ud over den oplyste pris.

(Forventet pris Open Water Diver certifikat dkr. 1700,-)

(2 Dyk fx fra La Parguera på ”La Estrella” (koralformation) ”The Wall” (væggen ned til det Caribiske dyb) ca. dkr. 700)

Undervisere

Kim Glerup
hck@ranumefterskole.dk
Kim Glerup
km@ranumefterskole.dk

Vaccinationer

Stivkrampe, Difteri, Hepatitis A

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil ca. være 9.500 kr.

Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.

WEBSHOP

Besøg facebookside