Nyhedsbrev 28. oktober 2011

Kære læser!
Efterårsferien sluttede søndag aften, hvor alle 250 unge vendte tilbage til Ranum Efterskole sammen med de 16 gæste elever fra Thailand og igen satte liv i bygningerne. Det nye varme system virkede og selvom der lugtede lidt af røg i gangene, så blev der stor gensynsglæde overalt.
Ugen har budt på en lang række aktiviteter ved siden af de boglige fag. Tirsdag var danseholdet til opvisning i Aalborg, samme aften startede en nyt klubfag i kunsten at smede jern på en esse. Det blev en meget varm og spændende aften i selskab med en rutineret gæstelærer.

Torsdag var kampsport til træning med en professionel i Bakkehallen. Sejladsholdet har trænet til den praktiske duelighedsprøve og er nu klar til prøven i næste uge. I profilfagene forberedte holdene tirsdag rejsebeskrivelser og præsentationer og onsdag var der fremlæggelse for alle eleverne med billeder, film og fortælling. Det blev en stor og festelig eftermiddag.

Onsdag aften fik vi besøg af Aalborg Universitets kor Amarylis, som sang kærlighedssange i alle genre. Det var en rigtig fin optakt til Spildansk dagen om torsdagen, hvor alle elever og lærere samledes i festsalen kl. 11 for at synge danske sange sammen med resten af Danmark på P2.
Torsdag aften havde vores thailandske elever lavet en forrygende flot afskedsmiddag med mange forskellige retter: stærke, stærkere og stærkest, samt sødt, syrligt, varmt og helt anderledes end vi er vant til herhjemme. De kogte hønsefødder og chilli-dressingen tog kegler og de fleste var med på at smage! Efter den flotte middag lavede Thailænderne et stort show i festsalen for alle elever, hvor de først opførte Klods Hans på dansk, og lavede en opsvisning i traditionel thailandsk dans efterfulgt af et moderne danseshow. De ydede en kæmpe indsats og de danske elever var dybt imponerede!

I dag fredag har der været almindelig undervisning indtil middag og over middag har vi haft kontaktgruppetid og værelsesrengøring. Til fredagssamlingen tog vi officielt afsked med de thailandske elever, som fik overrakt deres skolebeviser og AFS exchange bevis. Der var en fantastisk stemning og anerkendelse af vores gæster og de vil helt sikkert blive savnet i den næste tid. De thailandske gæster overrakte skolen en meget flot mindeplatte. Den kan fra næste uge ses i udstillingen ved Festsalen.

Efterfølgende har vi i lærergruppen holdt en evaluering af skolens hverdag og det er dejligt at kunne konstatere, at vi har et stærkt fælles fodslag. Vi fik også tid til et planlægningsmøde for den næste periode med temaet Globaliering og Verdensborger, og eleverne får en præsentation i den kommende uge.

Pædagogisk er vi nået til efteråret, og samtidig med, at vi fik en ny elev, så har vi desværre også måttet sige farvel til en elev. Der er flere som nu skal kæmpe lidt ekstra for at holde fast i ikke bare at slippe tøjlerne, når hverdagens små problemer vender tilbage efter de fantastiske oplevelser på profilfagsrejserne. De mange aktiviteter og særligt de skyhøje forventninger til de kommende profilfag, klub og kulturfag er dog med til at sætte en positiv forventning til den næste periode. Kontaktlærerne giver i disse dage en lille statushilsen til deres kontaktelevers forældre, så kontakten er styrket, nu vi går mod den mørke vintertid.

I den kommende uge er opstart af nye færdighedsfag mandag, profilfag tirsdag og onsdag, samt bevægelses-fag torsdag. Onsdag eftermiddag kommer journalist og explorer Erik Bjerre. Han fortæller om sine rejseoplevelser og om det at lære og formidle undervejs. Foredraget et for alle profilfag, og sætter en ramme for elevernes opgave med at formidle og reflektere deres erfaringer og viden i profilfagene. Efter oplægget drager Nepalholdet afsted på strabadstur, hvor vi skal arbejde med teamsamarbejde, udholdenhed, kortlæsning og ikke mindst øge kendskabet til både elever og lærere i faget. Husk pandelampe, rygsæk, gode sko og varmt tøj.
Alle elever har fået et nyt skema med de mange nye aktivitetsfag. De boglige fag er der ikke ændret på og det er rigtigt vigtigt, at der her følges rigtigt god med i den næste periode op til terminsprøverne. Vi skal om få uger give den første standpunktskarakter, så det er nu chancen er der for at arbejde sig til et ekstra løft.

Der er godt 120 elever og dermed gang i huset i weekenden. Husk, at det er tid til inde-sko efter weekenden!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander

NB:
Det frivillige forældreråd holdt møde med elevfestudvalget, søndag aften, og fik de sidste aftaler i stand til elevfesten den 11.11. Selvom vi som skole ikke er involverede i festen på nogen måde, så har mange forældre rettet henvendelse til skolen omkring arrangementet med spørgsmål, derfor sendte vi på vegne af forældrerådet og festudvalget information ud pr. mail tirsdag. Der savnes stadig frivillige forældre og vi opfordrer på vegne af forældrerådet og elevfestudvalget til at man melder sig, så det kan blive en sikker og god fest.