Udflugt til saltcenter, brandøvelser & nedtælling til påsken

Kære læser,

På Ranum Efterskole College elsker vi nye udfordringer, som vi kan grine og lære af, sammen med hinanden. Det ville bestemt være synd at sige, at vi ikke blev udfordret gennem ugens forløb. Vi har bl.a. været på udflugt til Mariager Saltcenter, bådværft i Aalborg og bekæmpet mindre ildebrande med professionelt tilsyn. Dog skal vi heller ikke glemme de mere rolige stunder, som vi i fællesksab har sørget for, at gøre plads til i den spændende hverdag i Ranum. Læs om disse fantsatsiske begivenheder og meget mere i denne uges udsendelse af nyhedsbrevet!

Psssssst… Vores SoMe-Crew er tilbage, og de vil fremadrettet dele deres efterskoleliv på vores sociale medier. Fang dem længere nede i nyhedsbrevet!

God fornøjelse og rigtig god weekend fra alle os på Ranum Efterskole College.

Mariager Saltcenter

Gastronomi er trukket i de orange veste og på med de blå hjelme. Onsdag drog de nemlig afsted til Dansk Salt & Mariager Saltcenter, hvor de kom helt tæt på tilblivelsen af sydesalten. En spændende udflugt der gav eleverne endnu mere indsigt i gastronomiens verden.

Bådværft i Aalborg

Skills Sejlads var tirsdag på spændende bådværft i Aalborg. Her blev eleverne beriget med ny viden omhandlende bådebyggeri. Søværnets Svanen og Thyra var til renovering, samt 2 af Kongeskibets både.

Vi bekæmper brande!

Mandag fik vores P3 sejlere en demonstration i, hvad der er godt og mindre godt, at gøre i tilfælde af ildebrande. Her fik de seje unge mennesker selv muligheden for at slukke mindre brande, så de præcis ved, hvordan de skal gøre, hvis de selv møder brande i dagligdagen.

Nedtælling til påsken

I Kær- og Ranumhus forbereder vi os på påskeharens besøg. Påsken er nemlig lige rundt om hjørnet, og derfor sørger eleverne for opmuntrende dekorationer og fine hjemmelavet gækkebreve til hinanden og dem de holder af. Dette var en stor succes, hvor der også blev serveret snacks og lækkert mad ved siden af æggepustningen og de mange gennemklippede breve.

Mindetrøjerne er klar til tryk!

De sidste underskrifter til elevernes mindetrøjer er nu blevet samlet ind. Vi glæder os til at se eleverne sprede glæden for, at være en del af Ranum Efterskole College ved, at bære den fineste mindetrøje i mange år frem, som påmindelse om de oplevelser og udvikling, de har haft sammen.

Byd velkommen til SoMe-Crewet

Vores SoMe-Crew er nu tilbage, der består af mega seje elever fra Ranum Efterskole College. Og de er nu vendt tilbage med stil! Med deres nye crew-hoodies kan du fange dem på vores sociale medier, hvor de sørger for spændende deling af deres efterskoleliv. Vi glæder os til at følge med på Instagram og TikTok!

Tak til alle der deltager aktivt i SoMe-crewet, og er med til at skabe et bedre fællesskab på de sociale medier!

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

I mandags besøgte en familiegruppe og venner deres kræftsyge kammerat, Rasmus Rask, i hans hjem. Tirsdag morgen samledes alle i festsalen og flaget gik på halvt, fordi livet ebbede ud for deres ven. Det er usigeligt svært og uforståeligt at forholde sig til at livet kan slutte så tidligt. Det har ramt os alle dybt og vores tanker er gået til Rasmus’ familie og nærmeste venner, som må bære tabet og sorgen resten af livet.

Vi har holdt en mindehøjtidelighed torsdag og i verdensrummet har eleverne fået mulighed for at få samtaler med voksne og vores præst. Vi har lavet en mindebog og lavet en mindetrøje specielt til Rasmus med alles navne omkring livstræet. På lørdag deltager flere elever og ansatte ved begravelsen. Vi mangler alle ord, men samtidig kan vi mærke, at det var godt, at Rasmus på trods af kræftsygdommen startede på Ranum og fik sin drøm opfyldt om at opleve efterskolelivet. Æret være mindet om Rasmus Rask.

Den kommende weekend er forlænget, og eleverne som er hjemme møder først igen mandag aften.

Rigtig god weekend til jer alle.

Olav Storm, Forstander

Det sker

28.03. – 01.04.24 Påskeferie
06. – 14.04.24 Profilfagsrejse