Elevfest, skudår, udflugt og besøg udefra

Kære læser,

I løbet af denne uge har vi haft besøg af tidligere elev Christian samt sexolog Magnus Hartkjær, som begge har været her, for at hjælpe vores elever. Men selvom vi har haft besøg, så har nogle af vores elever også været ude af huset, mens andre blev på skolen for at skrive breve og forberede sig til ugens elevfest.

God fornøjelse med nyhedsbrevet – vi ønsker jer alle en rigtig god weekend!

Opvarmning til elevfesten

I denne uge er der elevfest, og vi kan mærke hvor meget eleverne glæder sig! Derfor blev der arrangeret en lille opvarmningsfest onsdag aften (selvfølgelig uden alkohol). Dem der havde lyst blev samlet i Ranumhus, hvor der var lækre snacks, kolde drikkevarer, høj musik og et dansegulv. Stemningen var helt fantastisk, eleverne nød hinandens selskab, snakkede, dansede og sang med til musikken. Nu er de virkelig klar til deres 3. elevfest!

Gennem skoleåret bliver der afholdt flere elevfester. Festerne er ikke noget som Ranum Efterskole College arrangere, men tværtimod forældrerådet.

Besøg fra tidligere elev

Selvom vi lever i nutiden, er det vigtigt ikke at glemme fortiden. Denne årgang udgør Ranums 20. elevhold, og derfor har der været mange elever før dem. Derfor er det altid dejligt at genforenes med nogle af de tidligere elever og høre om, hvad der er sket i deres liv siden deres tid på Ranum.

I denne uge var vi heldige at have besøg af Christian, som er tidligere REC elev. Christian har tidligere dyrket strongman og nu bodybuilding, så eleverne havde derfor mulighed for at stille spørgsmål, og få tips og tricks til deres egen træning.

Billederne er fra Christians tid på efterskolen.

Sexolog på besøg

På Ranum går vi meget op i læring uden for klasseværelset. Vores elever får mulighed for at rejse rundt i verden og dykke ned i forskellige kulturer, hvor de opdager nye traditioner, sprog og perspektiver. Men selvom eleverne er ude at opleve den store verden, så er det også vigtigt at de bliver klogere på dem selv.

Som en del af elevernes personlige udvikling, ved vi hvor vigtigt det er at forstå og respektere egne grænser, især når det kommer til emner som sex og samtykke. Derfor blev den traditionelle undervisning fredag eftermiddag erstattet med et oplæg fra Magnus Hartkjær. Magnus er skolelærer og sexolog, som kom for at fortælle eleverne om samtykke og grænser, når det gælder intime forhold.

Geologi på tur

Geologi klassen har i denne uge været på udflugt. De drog mod nord, og besøgte Bulbjerg ved Vesterhavet. Bulbjerg er en kalkstensklippe, der primært består af bryozokalk. Eleverne fik her mulighed for at udforske området, og anvende den teori, som de havde lært i undervisningen.

Skudår – 29. februar

Denne årgang har været så heldige at få en ekstra dag i skoleåret, og den dag blev udnyttet fuldt ud. I Ranumhus var der mulighed for at skrive et brev til sit fremtidige jeg. Brevet måtte indeholde lige det de ønskede, men de må først åbne brevet igen til næste skudår, i 2028.

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

Der har ikke været så mange særlige begivenheder i denne uge. Omvendt har det givet ro til at eleverne har kunne fokusere på valg af ungdomsuddannelse og få opdateret Optagelse.dk.

I weekenden var det to år siden at Ukraine blev invaderet af Rusland. Krigen er langt væk både i de unges bevidsthed og i hverdagen på efterskolen. Det er alligevel vigtigt, at vi husker at Ukrainerne også kæmper for vores frihed og tryghed. Derfor markerede vi i fællessamlingen at krigen også er et vidnesbyrd om, at vi skal værdsætte og værne om vores frihed og demokrati. Vi delte tanken om at vi måske en dag her måske kan slutte og at vi selv skal tage stilling og måske kæmpe en dag. Til sidst sang vi ”Imagine” af John Lennon, og sidste vers hang i luften, da eleverne forlod festsalen til forfriskninger og efterskolelivets rutiner igen.

“You may say I’m a dreamer, But I’m not the only one, I hope someday you’ll join us And the world will be as one”.

Fredag har vi opfølgning på uge 6, da vi har besøg af efterskolelærer og sexolog Magnus Hartkjær, som vil snakke om samtykke / consent og det svære sprog, det er (første gang) at skulle prøve at forstå det modsatte køn. Emnet er meget relevant og temaet er ønsket af eleverne selv. Det er måske også ret oplagt få timer inden årets 3. elevfest, som løber af staben samme aften.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend og god næste uge!

Olav Storm.

Det sker

05.03.24 Skolefoto
09.03.24 Musikweekend