Seksualundervisning, afslutning på P2, gave fra Thailand & mere til

Kære læser,

I denne uges nyhedsbrev er der lidt til den brede smag. Du kan læse om vores fantastiske Harry Potter weekend, hvor eleverne blev udfordret i konkurrencer. Derudover vil du der være indblik i den vigtige seksualundervisning, samt om afslutningen på P2-perioden og den fornemme gave vi modtog i Thailand på Kulturfagsrejsen. Sidst men ikke mindst, vil du kunne få et sneak peek på det indsendte materiale, fra PVA konkurrencen.

Harry Potter weekend

Sidste weekend blev dedikeret til Harry Potter. Hvilket betød at eleverne naturligvis blev opdelt i Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw og Hufflepuff huse. Hvert hus blev præsenteret for flere udfordringer, herunder at bage kager og tage billeder, der passede perfekt til Harry Potter-temaet.

Seksualundervisning

Her på Ranum prøver vi vores bedste, for at give eleverne de rette redskaber og information, så de er klædt på til fremtiden. At kende sig selv og sine grænser er en vigtig del af livet, men ligeså vigtigt er evnen til at respektere andre og deres forskelligheder. Derfor har eleverne i denne uge haft seksualundervisningen, som skal være med at give eleverne et dybere indblik, på deres krop, køn og seksualitet.

Afslutning på P2, og starten på P3

På søndag afholdes der Kultur- og Familiedag, som bliver afslutningen på Kulturfagsperioden. Når noget slutter starter noget andet, og derefter går vi ind i 3. profilfagsperiode. Her skal eleverne undervises i en færdighed, modsat kulturfagsperioden, hvor man lærte om et lands kultur. Et profilfag kan bl.a. være sejlads, dykning, keramik, klatring osv. Profilfagsperioden afsluttes med en rejse, præcis som kulturfagsperioden. Rejsen er en form for eksamen, hvor man får mulighed for, at afprøve det af man har lært, ude i verden.

Kulturfagsholdet Thailand på skolebesøg

Efter en uges tid der bød på sejlads, slanger og et nattog til Bangkok, stod den på skolebesøg for holdet.

Skolen der skulle besøges, var Panyarat High School i Bangkok. Vores elever fik en “buddy” for dagen, og deltog sammen med de thailandske elever i undervisningen. Udover den normale undervisning, bød dagen også på thaidans, madlavning og thaiboksning. Både de danske og thailandske elever var nysgerrige på hinandens verden og hverdag.

I forbindelse med besøget, blev der også ved en større ceremoni udvekslet gaver, på tværs af Ranum Efterskole og Panyarat High School.

Vi fra Ranum Efterskole College, modtog et flot håndmalet tekrus. Allerede nu er der vist interesse for et genbesøg, fra Panyarat High Scholl her i Ranum til efteråret. Forhåbentligt giver samarbejdet med Panyarat High School, mulighed for homestays, i forbindelse med næste års Kulturfagsrejse. For selvom Thailand holdet var lidt nervøse før selve besøget, peger størstedelen af eleverne på, at det var en virkelig god dag, og noget de især vil huske fra deres tur til Thailand.

PVA competition

Tilmeldingsperioden til PVA konkurrencen er nu afsluttet, og vi ser frem til at gennemgå alt det materiale, eleverne har sendt ind. Der er flere spændende konkurrencer i gang, herunder foto, video, dokumentar, artikel og Year Book. Eleverne har mulighed for at deltage i så mange konkurrencer, som de ønsker, og i hver enkelt konkurrence er der chancen for at vinde enten 500 kr. eller et GoPro-kamera. Vi er spændte og glæder os til at se, hvad eleverne har skabt!

Her er nogle af de billeder, som er blevet sendt ind til foto konkurrencen.

Har du lyst til at se alle billeder og videoer? Så klik her;
Foto: https://flic.kr/s/aHBqjBdvYA

Video: https://www.youtube.com/playlist?list=PLfwmU4tbwCWtIlsMzB9LfkLgOl_1EK5n3

Forstanderens klumme

I denne uge har fokus været på efterbehandling af indtryk og erfaringer fra Kulturfagene og rejserne. Vi har bl.a. evalueret på hele forløbet med eleverne og alle ansatte. Det samlede billede er meget positivt og vidner om at eleverne og ansatte oplever at Kulturfaget og rejsen har levet op til formålet indfriet stort set alle forventninger og udfyldt potentialet for kulturmøder. Der er nogle skismaer i forholdet mellem elevgruppens, fagenes og kulturrejsernes forskellighed, som vi stadig skal arbejde med at behandle. Bl.a. den udbredte oplevelse at flere elever forsøger at undgå home-stay før rejsen, men at det for alle der har været på home-stay har været den suverænt bedste og største kulturoplevelse, som har skabt venskaber på tværs af kulturer. Vi vil opfordre til at flere elever og forældre vil åbne deres hjem her i Danmark for en gæst, og opleve glæden herved, fordi det også vil bane vejen for at flere vil få mod til at være privatindkvarteret ved home-stay på rejserne fremadrettet.

I denne uge har der også været fokus på oplysning og sex og samvær. Det sent på skoleåret, men et landsdækkende tiltag i uge 6, og vores elever tager det virkelig til sig. Det er erfarne ”seksualister”, som ikke er bange for at svare på spørgsmål, som underviser og der er ikke lærere tilstede.
På søndag er alle familier inviteret til Kultur- og famliedag, hvor eleverne fortæller, viser billeder og film fra deres Kulturfagsrejser. Efterfølgende er der et spændende foredrag for forældre om Metakognitiv Psykologi ved Sofie Mundbjerg fra Psykologhuset ReWiew.

Rigtig god weekend,

Olav Storm.

Det sker

11.02.24 Kultur- og Familiedag