Elevreportage: Undervandsparadis på vej til at uddø

Denne artikel er skrevet af vores elev Filippa Arent Warming, efter hendes rejse til egypten med profilfagsrejsen Dykning til egypten. Bidrag til vores PVA-konkurrence(Photo, Video & Article-competition).

35 grader og en høj uv er ikke til at klage over. Det mener dykkereleverne fra Ranum Efterskole i hvert fald ikke. Med krystalklart vand, farverige koralrev og et rigt marineliv er Sharm El Sheik en sand perle for dykkere. En hel uge skal et hold elever fra efterskolen bo på luksuriøse dykkerbåde og skal ned op opleve havets smukke hemmeligheder.

Af Filippa Arent Warming

Kl. er 7:30 og morgensolen bager allerede mod huden. Midt ude på havet omgivet af en idyllisk ro, kun afbrudt af lyden fra bølgerne der slår let ind mod båden. I går ankom Ranum efterskoles dykkerelever trætte til Egypten, Sharm El Sheik. I dag står eleverne klar til dagens første dyk. Efter en kort briefing om dykket, er det direkte ud og have udstyr på. Anna trækker besværet, men spændt i våddragten og tager derefter resten af dykkerudstyret på. Så er Anna og Julie klar til buddy tjek. ”Luft, tjek. Bly, tjek…” Derefter gælder det bare om at komme i det klare, turkis blå vand.

To sider af havet

15,3 meter nede og en dykkertid på 21 min siger dykkercomputeren. På første dyk holder eleverne sig under 18 meters dybde. Smukke koraller er kommet til syne, som skuler sig fra overfladen af. Klovnefisk, rokker og en majestætisk havskildpadde er allerede svømmet fredfyldt forbi. Desværre er det ikke alle af korallerne der er lige elegante og farverige. Flere er farveløse og døde. Andreas spotter en række af døde koraller og får an klump i maven. Tanken om at havets skønhed er ved at dø, præger allerede eleverne.

Snak og sludder

Alle elverne er nu på vej op af vandet efter dykket. Anna kommer vraltende med de store svømmefødder på, på vej hen for at tage alt udstyret af. Snakken lyder højt om det første
dyk. ”Wow det var vildt seriøst,” siger Julie og stråler. ”Så i også havskildpadden?” bryder Andreas ind. ”Eller alle nemofiskene?” Elevernes entusiasme er ikke til at overse, og de sludrer glædeligt videre om oplevelserne fra dykket. Allerede efter første dyk har eleverne forelsket sig i livet under vandet.

Natdyk

Kl: er 18:35, og eleverne har nu været igennem dagens tre obligatoriske dyk. Nu er der kun natdykket tilbage for de modige. Mange vælger nysgerrigt at tage med for at se livet i
havet om natten. Dykkerinstuktør, René skal med på nat dykket. ”Natdyk er det fedeste dyk, man kan tage på. Man dykker med lommelygte og ser fantastiske fisk, der ikke viser sig om dagen. Når man dykker om natten oplever man også at havet ikke er så skræmmende som mange måske tror.” Anna skal med på nat dykket, hun er spændt, men også meget nervøs. Vandet er kulsort og den eneste lyskilde er lommelygten, hun har med. Anna tager Julie i hånden og hopper i vandet, klar på en storslået oplevelse.

Havets perle

Så er første dag i Sharm el Sheikh slut. Allerede nu har eleverne fra Ranum efterskole fået et stort indblik af havets af mystik og skønhed, der var svært at beskrive med ord. Udover at udforske denne skjulte verden er eleverne blevet mindet om vores ansvar over for planeten og dens skatte. Sharm el Sheikh er mere end en destination, fortæller Andreas. ”I dag har virkelig givet mig en påmindelse om vores kollektive forpligtelse til at beskytte de skrøbelige økosystemer, der findes i dybet, og bevare den uvurderlige verden under havet.”

Om 6 dage vil jeg vil forlade Sharm el Sheik med en dybere forståelse af menneskers pligt til at beskytte og bevare livet under vand og en udforskers fantasi, der lever dybt inden i mig.”