Hjemme igen, mundtlige prøver, vandsportsweekend og en masse aktiviteter

Kære læser!

Vi er super glade, taknemmelige og mætte af oplevelser! Det lykkedes i 3. forsøg at komme ud på de store kultur-profilfagsrejser og alle er sikkert tilbage igen i Ranum.
I denne uge er de danske mundtlige prøver i fuld gang, mens de internationale Cambridge IGCSE prøver slutter. De elever som ikke har prøver eller har forberedt sig til prøverne kan vælge en række aktiviteter.
Vi ser frem til en fantastisk vandsportsweekend med masser af tilbud om sejladsoplevelser og anden vandsport. Det er den sidste ”rigtige” weekend eleverne har på skolen i dette skoleår, da der næste weekend er elevfest og søndag Familieeftermiddag.

Kultur-profilfagsrejser til 16 lande.
Først planlagde vi at rejse i januar, så i marts, men da Omikron bølgen ramte store dele af verden, så flyttede vi rejsen til start juni, og nu er det sket. Alle kom afsted på deres kulturfagsrejse (enkelte måtte skifte rejse i sidste øjeblik pga. visum problemer).
Rejserne har været vidt forskellige nogle har budt på rigtig mange kulturmøder og privat indkvartering, mens andre har været mere fokuseret på profilfagsdelen og fællesskabet om at opleve landets kultur igennem aktivitet. Vi har ikke meget tid til at efterbehandle rejseindtrykkene og reflektere de mange bæredygtigheds- og personlige projekter, men vi håber at rejseholdene og eleverne vil kunne finde tid imellem prøver og aktiviteter til at lave en præsentation af deres kultur-profilfagsrejser til Familiedagen den 19.juni. kl. 15-19.

Se billeder og historier fra de forskellige rejsesider på Facebook.

Asian CultureCoral RestorationDykningEuropa TourFashion & Sustainability
GastronomiMedia & JournalismMyths & LegendsNepalSejlads
SkateboardingSurf / WaterperformanceTexas HomestayUS RoadtripWildlife Conservation
YogaNepal Trekking

De mundtlige prøver forløber planmæssigt
Eleverne skal i år op i færre prøver pga. Corona-forstyrrelser, men det betyder ikke at de ikke er spændte. Der er dagligt forberedelsestid og gangene summer af dels spændte elever og lettede elever, som for de fleste kommer ud fra mødet med det grønne bord med et smil på læberne. De mange internationale og IG Flex elever er efterhånden super rutinerede i at gå til prøver og heldigvis er de fleste over deres sidste internationale prøver i denne uge.

Billede fra 2019, forberedelse til mundtlig prøve.

Vandsportsweekenden bliver måske våd
I den kommende weekend er der gang i de sidste duelighedsprøver, mulighed for at sejle i de nye Aira22 både, samt prøve en masse andet vandsjov. (Billederne herunder er fra sidste års vandsportsweekend).

Aktiviteter ved siden af prøveforløbet
Der er desværre kun 1 uges aktivitetsdage tilbage, men eleverne har rigtig mange muligheder at vælge imellem. Målet med aktiviteterne er at eleverne prøver noget nyt og flytter deres grænser, dyrker nye venskaber og får meget tid sammen til efterskoleliv og fællesskab.

Nogle elever drager til Skagen, mens andre besøger Ålborg Zoo, andre besøger den Gamle By i Århus osv. Og på skolen er der gang i sport, musik, medie og spil af forskellige slags. Tiden ved siden af de boglige forberedelser kan sagtens fyldes ud med nye oplevelser.

I den kommende uge har en gruppe elever i samarbejde med en lærer fået Paintball op at stå og rigtig mange glæder sig til at opleve denne aktivitet i et tæt fællesskab.

Vi håber, at I får lejlighed til at høre lidt historier, se billeder og film fra de mange rejser, hvis I møder vores elever ude i landet. De vokser og modnes nemlig af at fortælle om deres eventyr i mødet med andre kulturer og dele af verden.

Rigtig god weekend til jer alle!