Nye elevers dag, Sidste skoledag og klar til at opleve verden igen

I dette nyhedsbrev kan du gen- opleve stemningen fra Nye Elevers Dag i søndags, Derby væddeløb og sidste skoledag, samt forberede dig til at følge med på de store kultur-profilfagsrejser i den kommende uge.
Rigtig god Kristi Himmelfarts ferie til alle!

Nye Elevers Dag
Vi havde strålende sol og højt humør. De godt 1600 kommende elever og deres forældre kunne følge med til fællessang og Forældreorientering på en kæmpe storskærm. I løbet af formiddagen havde alle familier samtale med deres kontaktlærer og så skulle der prøves skoletøjspakke, bekræftes valg af profilfag og vælges til det nye Erhvervsorienterede Brobygningsforløb TEBO.

Ny og mere sikker årsplan
Det kommende elevhold blev også præsteret for en ny årsplan, hvor vi har taget højde for at der formentlig kommer endnu en Corona-variant til næste vinter. Derfor gentager vi dette skoleårs succes med at flytte Kulturrejserne til senere på foråret og i stedet lave en fællesrejse på ski eller til en storby. Den nye plan giver en profilfagsrejse mindre, men alle kommer på 3 rejser og så slutter skoleåret også med en profilfagsekspedition i Danmark. Link til ny årsplan for 2022-23.

Besøg af tyske dansk studerende
Mandag fik vi besøg af 23 unge og 3 lærere fra Nordisk institut på Kiel Universitet. De studerer islandsk, svensk, norsk og dansk sprog og kultur. De dansk studerende bliver typisk lærere på tyske skoler og gymnasier. De besøgte Ranum for at opleve den danske efterskolekultur og der var rigtig mange indtryk at bearbejde i sammenligning med det tyske skolesystem. Vi forventer at få en del praktik ansøgninger!

Sidste skoledag
På Ranum holder vi sidste skoledag med masser af festlige aktiviteter, hygge og sjov. I år kombinerede vi dagen med det store britiske Ranum Derby, hvor eleverne med ægte Ranum-dollars (billede) kan spille på hestene og vinde store præmier. Med de erhvervede Ranum Dollars kunne eleverne sidst på efterdagen byde på en auktion over at dunke deres lærere og ledere ned i den store dykkertank. Højeste indsats var 25.000 dollars for forstanderen. Se billedalbummet.

Klar til at opleve verden igen
I starten af skoleåret skulle vi rejse på Kulturrejser i januar, i oktober flyttede vi rejserne til marts, og i december blev vi skyllet omkuld af Omikronbølgen. Men vi gav ikke op, og i stedet flyttede vi kulturfagsrejserne til start juni. Vi rejser i mere end 24 forskellige kultur-profilfagshold og i de næste 10 dage kan I følge kultur-profilfagsrejser til Nepal, Thailand, Bonaire, Costa Rica, New York, Washington DC, Tyrkiet, Mexico, Grækenland, Spanien, Los Angeles, San Francisco, Panama, Amsterdam og Texas. På rejserne møder vi andre unge, besøger skoler og institutioner, samt arbejder med temaer inden for de 17 Verdensmål.

Vi ved, at der stadig er risiko for smitte i verden, men vi er forberedte og klar til at opleve verden igen!

Følg os på rejserne via hashtagget #ranumefterskole på Facebook, Instagram og Tiktok.

Du vil også kunne se et udpluk af de bedste historier på vores Facebookside. https://ww.facebook.com/ranumefterskole

Rigtig god Kristi Himmelfartsferie og rigtig god rejse alle elever og ansatte!