Randers Regnskov, Koncert, Asian Cooking og nye elevers dag

Danmarks befrielsesdag, Mors dag og en weekend med masser af musik og modige faldskærmselever førte os ind i en uge med Internationale prøver, kulturfagsforberedelser til de forestående rejser, besøg hos Randers Regnskov og et musikalsk besøg fra en anden efterskole.

Skydiving / tandemspring i lørdags

Hvordan er det så et springe ud fra en flyvemaskine? Hvordan har man det inden springet? Og hvordan ser det ud?. Få svaret i denne fine video fra Dropzone Denmark.

Wildlife Conservation besøgte Randers Regnskov

Mandag tog faget Wildlife Conservation på tur til Randers Regnskov. Formålet med turen var at lære mere om den biodiversitet, vi skal arbejde med på vores rejse til Panama. Her skal vi bo i regnskoven midt mellem aber, fugle, kryb og kravl.

Vidste du?

a. Hvad er verdens dummeste dyr?

b. Hvilket dyr er selvlysende?

c. Nævn et dyr med en sjette sans.

Det var noget af det, vi lærte om. Efterfølgende fik eleverne tid til at udforske regnskovens mange dyre- og plantearter på egen hånd.

Nu er vi forberedte på en varm og fugtig ekspedition med uforglemmelige oplevelser i ét med naturen.

Laura Førby har lavet det flotte logo, som skal repræsentere Wildlife Conservation-gruppen.

Svaret på spørgsmålene er:

a) Den hvæsende kakerlak (kan leve uden sit hoved i 30 dage)

b) Skorpionen lyser op under uv-lys

c) Slangen kan se varme på et potentielt bytte

Koncert onsdag m. Klejtrup musikefterskole
Stemningen var helt i top og festsalen fyldt med live-musik og danseglade elever. Det var første gang at Klejtrup Efterskole besøgte og gav koncert på Ranum. Ranums eget musik-hold varmede op med to kanon populære numre (se en bid af stemningen herunder), som fik salen til at hoppe og danse. Og Klejtrup Efterskole fulgte efter med 12 bands, som hver spillede to numre. De musik-glade elever fra Ranum og Klejtrup dansede sammen foran scenen og fik serveret en buffet af forskellige numre. Gæsterne blev på skolen til næste morgen for også at opleve efterskolelivet på Ranum.

Asien Cooking på den Kinesiske Mur

Asian Cooking var onsdag aften på Den Kinesiske Mur og have afslutning på dette års undervisning. Det har været et fantastisk år i Asian Cooking med engagerede elever som har været fantastiske at undervise.

Aftenen på Den Kinesiske Mur runder det hele fantastisk af og eleverne nød det store udvalg fra det asiatiske køkken, især sushien var et hit og ikke mindst desserterne var populære blandt eleverne.

Nye Elevers Dag, søndag den 22. maj.
Det bliver fantastisk at kunne byde godt 420 danske familier velkommen til Ranum Efterskole College og Nye Elevers Dag, for første gang i 2 år. Samtidig følger godt 80 familier fra over 20 lande med til on-line møder. Dagen byder på samtaler med kontaktlæreren, samlet velkomst og orientering foran hovedbygningen, og indimellem er der masser af aktivitet med bl.a. prøvning af skoletøjspakken, orientering om profilfag, samt det nye Tematiske Erhvervsorienterede Brobygnings- og OSO forløb, TEBO, som vi har udviklet sammen med UU-Center Vesthimmerland og en række ungdomsuddannelser. De nye elever i 10. årgang skal vælge TEBO forløbet inden den 7. juni.

Næste uge

I næste uge har vi blandt andet 2. klasse dag og Ranum Derby om onsdagen. Eleverne afleverer desuden deres synopser til deres mundtlige prøver.

Rigtig god weekend og glædelig Store bededag.