Skriftlige prøver, koncert, ny titel til forstanderen

Nyhedsbrevet handler i denne uge om skriftlige prøver, 11 påstande om kærlighed og højspændte elever, som i denne weekend skal spiller musik eller kaster sig ud fra en flyvemaskine i tandemspring.
Vi kan også snart indvie den helt nye MTB-bane, som udvider den eksisterende med mere end 300 meter fede bumps- og sving.

Skriftlige prøver

De skriftlige prøver i 9. og 10. Klasse blev afviklet i den store hal og kultursalen under kyndig ledelse af Matt, Mie og Peter Kristensen. Prøverne forløb efter planen på trods af mindre IT-udfordringer, men eleverne viste overskud og var godt forberedte.
På mange efterskoler skal alle eleverne selv medbringe deres personlige printer. Det mener vi er et kæmpe ressourcespild, og så kommer lærerne til at løbe mange km med kladde kopier for alle elever og der kommer kø ved den endelige aflevering. Men det er både bedre for miljøet og giver motion.

Internationale eksamener

Vi startede IGCSE eksamener op i sidste uge med fag som bl.a. International Maths, Foreign Language German og AS Marine Science. Også i år, har vi nogle såkaldte private candidates, som har taget turen fra det Københavnske for at tage højniveau (A-level) eksamener til brug ved universitetsadgang. De internationale eksamener fortsætter indtil den 10. juni. I denne uge har den stået på bl.a Chemistry, History og French.

Koncert torsdag – 11 påstande om kærlighed

Se billedealbum fra koncerten.

I forestillingen ”11 påstande om kærlighed” var vi vidner til 11 scener – 11 vinkler – 11 situationer, hvor vidt forskellige mennesker tog livtag med kærligheden. Amor og Freja diskuterer deres eksistens, Anna og Jørgen diskuterer opvasken. Frygt for døden, for livet, for at miste. Alle disse ting bliver vendt og drejet i forestillingen11 påstande om kærlighed.

Elevernes anmeldelse af koncerten:

Forestillingen var helt fænomenal og faktisk endte jeg med at se den 2 gange. Musikerne/skuespillerne og resten af crewet havde styr på deres performance og de formåede at få alle slags følelser frem i publikum. Både jeg selv og andre fra publikum kom igennem hele følelsesregisteret i form af både tårer og latter. Selvskrevne musiknumre var også en stor del af forestillingen – de passede supergodt ind og var virkelig et lyt værd. På alle måder en værdig forestilling at se.Stella Weihe.

”Koncerten var helt klart noget af det fedeste der er planlagt på skolen, det var en kæmpe oplevelse, og de havde en mega god energi! Mine venner og jeg så den to gange, både for at støtte deres gode arbejde men også fordi vi nød det fuldt ud!” Frida Dahl.

Forstanderen fik ny titel

Til fredagssamlingen afslørede Olav, at han er blevet morfar og fortalte om den helt unikke følelse, det er at se sin datter blive mor, og ikke mindst at holde det kun 1 døgn gamle barnebarn. Der gik et nååå igennem hele salen, mest hos pigerne, og mange sendte en tanke til deres egne forældre og bedsteforældre. Det er STORT!

Weekend med musik og faldskærmsudspring

I denne weekend er der musikweekend med samspil, sang og hygge. En større gruppe elever og ansatte har tilvalgt at i prøve noget vildt. Tandemspring med 30 sekunders frit fald, men det tager alligevel hele dagen at blive klar og komme hjem. Vi har afholdt faldskærmsweekend tidligere, se videoen her:

Næste uge

I den kommende uge får vi besøg af Klejtrup musikefterskole onsdag, som giver en koncert og overnatter på skolen. Fredag er der Store Bededag og mange elever vil benytte lejligheden til at komme en tur hjem til familien.

Indkaldelse til generalforsamling i Ranum Efterskoles Skolekreds den 22. Maj kl. 18.30

Den årlige generalforsamling er et tilløbsstykke for medlemmerne af skolekredsen. Vi serverer god mad og beretter om livet på efterskolen, samt ser tilbage på det forgangne skoleår både i fortælling og regnskab. Ranum Efterskole College kom rimeligt godt igennem Corona-tiden og har tilmed et pænt overskud til investering i fremtiden. Hvis du har interesse i at være medlem af skolekredsen, kan du sende en mail til info@ranumefterskole.dk. Det koster kun 50 kr. Årligt. Link til indkaldelsen.

Rigtig god weekend.