Ranum Efterskole Climate Organisation

Synes du også at alt det der med klima og aktivisme lyder mega fedt? Så skal du læse videre, for vi har fået en klimaklub på efterskolen!

Hvordan opstod organisationen?

Ranum Efterskole Climate Organisation er kreeret af elever fra årgangen 21-22, hvor eleven Erika såede ideen om at lave en strejke under organisationen “Fridays for Future”.

Dette vækkede genklang hos en række elever, som valgte at slå sig sammen om projektet, og arrangere en protest d. 25 marts 2022. Og herefter tog det fart. En fuld organisation blev oprettet, og ugentlige møder kom herefter med oven i hatten.

Eleven Spence fortæller her lidt om opstartsprocessen:

Vi var er par stykke der syntes det kunne være fedt at deltage også, og planlægge en strejke her i Ranum. Det vi så begyndte at planlægge virkede det bare naturligt også at mødes noget mere i fritiden og fortsætte med alle de seje ideer som vi sammen fik og dermed skabte vi Ranum Klima Club

Temaet for protesten er #PeopleNotProfit, og er et led i en global strejke.

#FridaysForFuture

Fridays for Future er en ungdomsorganisation, som startede da Greta Thunberg i 2018 protesterede foran det svenske parlament, og krævede øjeblikkelig handling på klimaområdet. Dette inspirerede unge over hele verden, som under hashtagget #FridaysForFuture begyndte at arrangere klimaprotester.

I kan se meget mere om Fridays for Future lige: her!

Organisationens arbejde:

Men hvad laver de så til daglig, den dejlige klima klub? Nu skal du høre! Medlem Spence udtaler om deres ugentlige arbejde, foruden forberedelse til protesten d. 25 marts:

“Når vi ikke har et projekt så stort som dette igang, arbejder vi på ideer til at forbedre vores skole. Vi har mindst et møde om ugen, (som regel onsdags aftens aktivitet) hvor alle der er interesseret er velkommen. Vores eneste krav for at blive en del af vores club er at man møder op til møderne og er klar til at arbejde.”

Ranum Efterskole Climate Organisation:

Klubben består i dag af ca. 15-20 elever, som mødes en gang om ugen, og arbejder med ovenstående. Klubmedlemmet Spence udtaler følgende om hvorfor arbejdet er vigtigt:

“Efterskole handler om mere end bare at lære om at regne og sætte komma. Det er her vi har chancen for at lære de rigtige ting som hvordan man selv vasker tøj og bestiller nemid. Og ind mellem alt det ligger der også at lære om det system, det samfund der lige nu skubber nuværende problemer til vores generation.

Det er vigtigt vi derfor lærer at den plastik pose vi køber vil eksistere i 5 gange så langtid som os selv, og at bare fordi McDonalds har ændret deres logo til grøn, betyder det ikke, at de er mere klimavenlige.

Alle disse små ting som vi ikke lærer gør os blinde på hvad der sker lige foran os. Derfor er det vigtigt vi sætter fokus på at lære hinanden om klimaforandringer og alt hvad det indebærer.”

Der er altså taget udgangspunkt i vigtige emner, men bragt meget fokus på hvordan netop de emner, påvirker elevernes hverdag og fremtid.

Klubben vil til næste år blive sendt videre i arv, til næste elevhold.

Vi som efterskole, er stolte af vores elever, som tager vigtige initiativer, til at sætte deres aftryk på den verden de befinder sig i. Derfor støtter REC klubben fuldt ud, og vi glæder os til at kunne sende dem til deres første demonstration, med fuld støtte fra deres bagland.

Her kan i se et billede fra RECO’s første protest tilbage i september.

Vil du høre mere til klimaklubben? Så kan du finde og kontakte dem på deres Instagram, her

Ps: The future is ours bitches 😎