Nyhedsbrev 3. december

Smukt Snevejr, 1. december & endeligt kulturfagsvalg

Det’ sørme, det’ sandt, december. Endelig, endelig, endelig er det blevet december, og det er – som du måske kan fornemme – noget, vi har glædet os rigtig meget til. December er nemlig en helt fantastisk måned, og især når man går på efterskole og der er så smukt snevejr, som det vi har fået her i Nordjylland. Snevejret gav nogle lærere og elever lidt udfordringer onsdag aften og torsdag morgen, fordi det var svært at komme til og fra skolen. Biler, busser og lastbiler lå på kryds og tværs af de små isglatte veje i og omkring Ranum. Men vi fik det løst, og vi har nydt snevejret – det kan du læse mere om her i nyhedsbrevet på denne december-fredag. Rigtig god læselyst!

December tog snevejret med sig

Man skulle næsten tro, at snevejret var bestilt til d. 1. december. Det dalede så fint i onsdags og markerede den første dag i julemåneden. Selvfølgelig skulle vi ud og lave sneboldkamp, og især de internationale elever var vældigt begejstrede over de nye fine forhold. Vi lavede en lille video fra det første rigtige møde med sneen, og den kan du se herunder.

Der blev selvfølgelig også tid til lidt mere rolige sne-aktiviteter som fx at bygge en snemand.

Farvel til AFS’ere

Vi siger farvel til endnu et hold AFS elever, som nu har afsluttet deres korte program på Ranum. De har været en del af efterskolelivet, og med sig tager de rigtig gode minder og interkulturelle oplevelser. Vi ønsker dem rigtig god vind fremover!

Kulturfag – nu der skal vælges

Kulturfagsvalget slutter i dag, og det vil sige, at vi allerede fra i morgen ved, hvilke kulturfag der kommer til at danne ramme om de rejser, vi står overfor i foråret. Det er det sidste valg i processen, som har taget lidt længere end normalt, fordi vi gerne ville strække tiden så langt som muligt af hensyn til rejserestriktioner i de forskellige lande. Så hvis du er forældre til en nuværende elev, er det altså nu, du skal finde linket på Skoleplan og bekræfte elevens kulturfagsvalg.

Du kan se et overblik over kulturfagene her: www.ranumefterskole.dk/kulturfag

Skibakken indvies – klar til skitur i januar

Om en måneds tid skal vi allerede rejse igen. Eleverne tager enten på skitur til Norge eller storbyrejse til Rom, og eftersom sneen nu er kommet og har lagt sig så fint på vores nyrejste skibakke, har vi fået mulighed for at øve os med planker under fødderne.

Her er det Board Performance, der prøver kræfter med snowboard – nogle for første gang. Det er sjældent set, at vi rent faktisk kan øve og forberede os så godt på skituren, så bakken er et kæmpe hit!

KUNSTEN i Aalborg

Influencerholdet tog med Tjalla en tur til Aalborg, hvor de besøgte kunstmuseet Kunsten. Der var forberedt workshops og rundvisning til dem, og se fik de selvfølgelig mulighed for at gå på opdagelse i de forskellige udstillinger.

Vinterprofilfag: Ski og Snowboard

Det kræver en vis grundform at blive helt klar til pisterne, så derfor tog vi løbetøj og varmt tøj på, og efter en kort opvarmning var det afsted mod Vilsted Sø. Nogle løb, andre gik. Og lige da vi forlod skolen, begyndte det allerede at sne. En kold fornøjelse, men det blev til mange gode snakke og en hyggelig tur ud til mødestedet, hvor lærerne ventede med varm kakao.

Cheerleadingpiger konkurrerer i Julecup

“Efterårets Cheerleading hold fik afsluttet holdet på den bedste måde. De lavet en super flot rutine til Julecup 2021,” skriver den stolte cheerleadinginstruktør og -lærer, Kathrine.

Pigerne er blevet vidt dygtige, og hvis du gerne vil se deres rutine, så kig med her.

Tak fordi du læste med og rigtig god, snefyldt, julehyggeweekend.

De bedste hilsner fra alle os på