nyhedsbrev billede 061120

Præsidentvalg, dansevideo og 4 ugers intens efterskoleliv

Det her år fortsætter med at overraske os. Og hele verden for den sags skyld.

De fleste har nok allerede set i nyhederne, at stole dele af Nordjylland nu igen er lukket ned. Det skyldes spredningen af den nye mutation af COVID-19 forekomster hos mink, som der findes en hel del af – også her i området omkring Ranum.

Heldigvis for os her på Ranum er det ikke en nedlukning i samme grad, som vi oplevede tidligere på året, og på baggrund af de retningslinjer, der er delt fra myndighederne, kan vi fortsætte efterskolelivet under nedlukningen de næste fire uger. Det er vi selvsagt lykkelige for, og det betyder ufatteligt meget for eleverne.

Vi planlægger en masse aktiviteter og lader eleverne komme med forslag, så efterskolelivet kommer til at sprudle de næste par uger.

Men det skal ikke kun handle om den muterede minkvirus. Der er nemlig mange andre historier fra ugen, der er gået, og de kommer her.

Vi fulgte præsidentvalget hele natten

… og det betød selvfølgelig trætte elever dagen efter, men alt i alt var det det hele værd at følge den historiske begivenhed. Vi varmede op med line dance og politisk impro/freestyle rap. Og ja, det lyder faktisk lige præcis som ordlyden fortæller. Eleverne kom med forslag som gun control, racisme, sexisme, og så rappede Trump og Biden – her i skikkelse af duoen Rappolitics – sig igennem emnerne.

Specielt og anderledes og fedt. Det glemmer vi ikke!

Hele natten opdaterede eleverne med Instagram stories, hvor der var “Hourly Updates” og reaktioner på resultaterne.

Klik på billedet herunder for at se, hvordan natten forløb. De sidste gik først, da klokken var over 06.00.

I løbet af dagen havde vi også vores eget valg, og her var resultatet entydigt:

• Joe Biden – 82%
  • Donald Trump – 11%
  • Kanye West 6 %

Hvis du er lynhurtig til hovedregning, så undrer du dig måske over, at 82+11+6 ikke giver 100. Det er der en god grund til. Steven Bates, vores højtelskede amerikanske lærer, fik overraskende den sidste procent af stemmerne. Vi ønsker tillykke til ham, selvom han nok ikke flytter ind i det hvide hus lige foreløbig.

Medie laver dansevideo

Vi har ikke tal på, hvor mange timer, der er lagt i at filme og redigere den her video, men det er også lige meget, for nu er den færdig. Den vidner om, at det bærer særdeles søde frugter, når profilfagene samarbejder på tværs. Dans og Medie i en smuk forening.

I ugen med profilfagsturene tog vi sammen til Aarhus for at lave videoen, og det var både en sjov og kreativ proces om at planlægge og udføre. Tag godt imod den. Den er hjemmelavet og lige kommet ud af ovnen.

Biologi undersøger hjerter

En sjov lille historie fra biologilokalet er, at de i mandags lærte om hjertets anatomi. Det kan man gøre på mange måder, men Peter, som er biologilærer, havde skaffet ægte ikke-levende hjerter, som eleverne kunne undersøge. De blev åbnet og undersøgt, og det var en sjov oplevelse for eleverne.

De smukkeste koraller

Coral restoration har taget nogle fine billeder af de nuværende koraller, og de er simpelthen for smukke til ikke at dele her også.

I weekenden er der dance weekend, og den kommer til at blive anderledes, end vi havde håbet. De instruktører, vi havde inviteret, kan ikke komme pga. de nye restriktioner, så det bliver med vores egne danselærere istedet.

Rigtig god weekend fra alle os på