Ansigtsmasker, lip sync battle & historien om ankeret

Der er atter kommet flow i tilværelsen, og efterskolelivet flyver afsted. Der er selvsagt kort mellem smilene for tiden. Både fordi vi er tilbage, men også fordi der simpelthen er så mange gode aktiviteter. Og det fortsætter.

For et par dage siden, var der en elev, der fortalte, at det er som om, man sætter mere pris på at være her nu – måske fordi man ved, hvordan det ikke er at være på efterskolen. I onsdags fik vi for første gang mulighed for at holde fællessamling, som ikke var digital. Eleverne sad i familiegrupper, og lærerne sørgede for, at retningslinjerne blev overholdt.

Vi skal til ugens nyheder og gode historier – dem får du her.

Følelsen af at være tilbage

I lørdags delte vi en video fra genåbningsugen, og den slutter vi af med her. Man kan meget nemt fornemme gensynsglæden, så se med herunder.

Lip sync battle – Eleverne mimer musik

“Good eveeeening Europe.. or Ranum Efterskole College. Velkommen til årets store finale i Lin Sync Battle,” lød det i livevideoen i lørdags. Det var starten på årets Lip Sync Battle begivenhed, som i år foregik digitalt, fordi det ikke var muligt at samles i festsalen, som vi ellers ville have gjort. Deltagerne var dog tilstede – selvfølgelig med behørig afstand – resten fulgte med på skærmene.

Eleverne havde i dagene op til begivenheden filmet og mimet en sang, som de sendte ind til konkurrencen. Det er ikke alle, der tåler at blive genset (sådan er det, når unge mennesker får frie tøjler), men herunder kan du se et udpluk af deltagerne. De var kreative og flot udført,

Rasmus Stoltenberg

Mette og Kamma

Justin Bieber – Baby

Historisk anker – men hvad er historien?

Eleverne går forbi det store anker foran hovedbygningen hver dag, og to af dem har undret sig over, hvorfor det egentlig er der. Hvad er historien? Deres nysgerrighed var vækket, og derfor opsøgte de Olav for at få historien. De skrev selv historien herunder på baggrund af det, de fandt ud af.

“Det hele startede med en begivenhed i Hirtshals, hvor der blev fundet et anker af en fisker, hvis datter blev kærester med en lærer på Ranum. Læreren fortalte Olav om ankeret, og dermed kom det op på skolen. Ankeret symboliserer følelsen og handlingen, at kaste anker, som samtlige elever har gjort på Ranum. Det symboliserer et stedfeste, vi har i Ranum, som vi altid kan komme tilbage til.” – Kristian og Nicolai.

Første rigtige fællessamling

Sangen “Gi’ os lyset tilbage” er velkendt i efterskoleverden, og i den er der et citat, der beskriver meget godt, hvilken følelse vi får, når vi alle er samlet.

Fællesskab fødes, når jeg bliver til os.

Gi’ os lyset tilbage

Det giver en stærk fællesskabsfølelse at være samlet. Derfor har vi selvsagt glædet os til at være samlet igen.

2. sidste kontaktgruppetid

Vi går en tid i møde, hvor vi kommer til at gøre tingene for sidste gang. Det gælder også for kontaktgruppetid, og den sidste er altså i næste uge. I denne uge blev den for manges vedkommende brugt udenfor med forskellige aktiviteter. Der er meget at tale om, og for nogle var det for eksempel, hvad man drømmer om, og hvordan tiden under karantænen har været.

Firma donerer 20.000 mundbind til Ranum

Torsdag formiddag rullede Ranum vognen ind på pladsen foran hovedbygningen. Den kom direkte fra Silkeborg, lastet med en meget værdifuld vare, som snart kommer på alles læber.

Firmaet Envision Energy donerer masker til skoler, og derfor rakte Ning, vores Kinesisk og Asian Cooking lærer, ud til dem for at høre, om der var mulighed for at, at vi også kunne modtage mundbind. Og det var det i den grad. Vi har modtaget de mange mundbind, og det kommer til at få en afgørende betydning for både vores nuværende elever, sommerskole og kommende elevhold.

Den kommende uge starter med en helligdag, og derefter kan vi begynde en uge med blandt andet Vandsportsweekend, sidste kontaktgruppetid og selvfølgelig endnu flere hyggelige aktiviteter.

Rigtig god weekend fra alle os på