Ny start på efterskolelivet: Velkommen tilbage

Det er med en fantastisk dejlig fornemmelse i maven, at vi kan sige velkommen tilbage til Ranum.

Efterskolelivet på skolen er vendt tilbage på smukkeste vis. Det er ikke den samme skole, som før coronavirussen brød ud, men det vigtigste er, at vi kan være her – sammen men på en ny måde. Det kræver tilvænning, og den proces, vi er godt igang med. Her kan du få et indblik i, hvordan processen skrider fremad.

Genforening: “Velkommen tilbage”

Mandag var den store genforeningsdag, og stemningen mindede lidt om en ny første skoledag. Bilerne var tætpakket med spændte elever, og forældrene blev krammet farvel, lidt ligesom første gang der blev afleveret.

Endelig kunne eleverne komme tilbage til værelser, venner og de vante efterskolerammer. De kom også tilbage til nye retningslinjer som fx ensretning af gangene, påbud om afstand til dem der ikke er i familiegrupper med hinanden og frokost og aftensmad på værelserne. Til gengæld får vi mulighed for at afslutte efterskoleåret sammen.

Undervisning: “Vi tager den udenfor i dag”

De fleste undervisningstimer, som ikke fortsat foregår digitalt, er rykket udenfor. Vi sidder på græsset foran Seminariehuset, ved borde og bænke rundt omkring, og det er faktisk slet ikke dårligt. I skrivende stund sidder eleverne i små grupper og arbejder sammen i solskinnet, og et hurtigt blik over plænen afslører, at der er brede smil på eleverne.

Efterskoleliv: “Skønt at være tilbage”

Vi har selvsagt en hel del vi skal have indhentet, og derfor er der godt gang i aktiviteterne. Der har været bålhygge, snobrød, afslapning i de nye hængekøjer, beach volley, fodbold, street basket, kongespil og “human bordfodbold”.

Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at sætte pris på de sidste uger af efterskoleåret – vi har i hvert fald fået en skøn start på den sidste tid.

The Snack Shack: Favoritterne fra Brugsen

Eleverne tager i Brugsen på en lidt anden måde for tiden. Carsten har nemlig åbnet en lille kiosk i et undervisningslokale, hvor man kan få alt fra roulader til icetea. Alle de varer, Brugsen sælger flest af. Så den del er i hvert fald dækket nu, når eleverne ikke kan komme i Brugsen som før.

Køen var enorm, da The Snack Shack åbnede første gang, så umiddelbart var det en god ide, Carsten fik.

Det var hovedoverskrifterne for denne uge. Vi er stadig både lettede, forventningsfulde og vildt begejstrede for at have eleverne tilbage. Kursen er sat, og de udfordringer der må komme på turen, løser vi. Tak til alle jer, der har bakker skolen op med beskeder og hjælpende hænder – I er guld værd for os.

I næste uge fortsætter vi med masser af aktiviter, så vi kan nyde efterskolelivet, og flere har prøver i forskellige fag.

Rigtig god weekend fra alle os på