Start på 2020, Efterskolernes Aften & Mads Marius

Den første efterskoleuge i det nye årti er så småt ved at være overstået. 20’erne kunne ikke være startet bedre, og vi er kommet rigtig godt igang med efterskolelivet efter en dejlig lang juleferie. Lad os lige se lidt nærmere på ugens aktiviteter, og hvad der ellers er af nyheder her fra Ranum Efterskole College.

Efterskolernes Aften

Det er altid spændende, hvem og hvor mange der besøger os, når vi holder åbent hus. Det er potentielle elever og altså dem, der kommer til at forme fremtidens skoleår. Cirka 75 familier besøgte os i løbet af aftenen, og de fik en varm velkomst, oplæg om skolen, en oplevelse af profil- og kulturfag og selvfølgelig en rundvisning, som også gav et indblik i efterskolelivet.

Vi har lavet en lille video, som giver en fornemmelse af stemningen på Efterskolernes Aften, og den kan du se herunder.

I foyeren satte de elever, der snart rejser til Nepal for at besøge vores venskabsskole, et bord op, hvor de blandt andet solgte kage. Formålet var at indsamle donationer til skolen, som de i øvrigt har haft stor succes med flere gange i løbet af året, og efter Efterskolernes Aften kunne de tilføje 1.200 kr. til det samlede beløb. Pengene går til forskellige projekter, som eleverne er med til at udføre, når de ankommer. Det kan for eksempel være fornyelse af bygninger, udgravninger til brønde og andre livsvigtige nødvendigheder, der hjælper skolens børn og ansatte.

Mads Marius: Fuck perfekt

Mads Marius er en ung foredragsholder, der kender til rigtig mange af de udfordringer, der knytter sig til det at være et ungt menneske. Selvværd, motivation, mobning, karakterer og en lang række andre vigtige taleemner. Han gik på scenen i fællessalen, og lige fra første sekund havde han elevernes fulde fokus. Og det kan faktisk godt være vanskeligt. Vi oplevede, at Mads Marius var enormt dygtig til at forstå og læse eleverne, og han indtog hurtigt et fint standpunkt mellem humor og seriøsitet.

Mads lavede selv et opslag om hans besøg på skolen, hvor han fortæller og reflekterer lidt over hans besøg.

Global Perspective projekter

I denne uge er en masse elever startet på en lang række spændende projekter i forbindelse med faget Global Perspectives. Der bliver blandt andet lavet film og plakater, som skal opfordre til at donere til bestemte formål og oplyse om forskellige emner, de selv har valgt.

Maya og Amilia er sammen om at lave en plakat, der skal vække interesse om venskabsskolerne i Nepal og Malaysia. Plakaten skal hænges op på skolen og i Ranum by, og på den måde formidle om støttearbejdet og opfordre til at støtte projekterne. “Vi vil rigtig gerne give folk et indblik i, hvorfor det er vigtigt, at vi rejser og besøger venskabsskolerne. Det vil vi gerne gøre ved at vise billeder og tekster, vi har skrevet om det. Vi håber på, det kan gøre en forskel,” fortæller de to piger stolt.

Global Perspectives er et Cambridge fag, som lærer eleverne at tænke kritisk, researching og samarbejde. Med andre ord får de rigtig mange erfaringer og færdigheder, de kan bruge på deres fremtidige karrierevej.

RECamp: eSport

I weekenden holder vi eSportsweekend og -camp, og det betyder, at der kommer en gruppe unge udefra, som skal prøve efterskolelivet. Og så skal de selvfølgelig game en hel del. Gaming er meget mere end “bare” at spille computer, og det er der heldigvis efterhånden rigtig mange, der har fået øjnene op for. Når spillet er i gang skal man bruge sine kommunikative og strategiske evner, og hvis man vil vinde, skal man naturligvis have et stærkt fællesskab.

Udover gruppen af dem, der besøger os, deltager et par stykker fra vores eSport pro linje, og de skal i fællesskab med vores dygtige eSportslærer være med til at give en lærerig og sjov oplevelse.

På gensyn, Mr. Yuk

For tre måneder siden kom Mr. Yuk Kuenseob til Ranum for at lære om, hvad en dansk efterskole er. Han er matematiklærer på en skole i Sydkorea, og der har de en drøm om at lave en efterskole. Derfor kom Mr. Yuk til Ranum for at følge undervisningen specielt i de internationale fag, og på den måde blive inspireret til en ny efterskole i hjemregionen. Mr. Yuks ophold når sin ende i dag, og han rejser tilbage med en rigtig god efterskoleoplevelse. Vi har været rigtig glade for besøget, og det er ikke kun Mr. Yuk, der har fået en oplevelse.

Vi kan lære rigtig meget af andre skoler rundt omkring i verden, og derfor inviterer vi og modtager med åbne arme gæstelærere fra hele verden i løbet af året. Det er den del af det internationale udsyn, vi værner om på skolen.

I denne uge udkommer et indslag på den sydkoreanske nyhedskanal KTV. Den er lavet i samarbejde med Mr. Yuk, Ranum og en gruppe sydkoreanske journalister og klippere, og den bliver vist i hele Sydkorea. Det er selvfølgelig ikke ret meget, man forstår, hvis man ikke taler sydkoreansk, men interviewene med Carl og eleverne er på Engelsk. Det er meget anderledes end det, vi selv er vant til at se på de danske nyheder, og netop derfor er det måske også sjovt for dig, der læser med her, at se den.

I den kommende uge starter kulturfagsrejserne, og det glæder vi os enormt meget til. Du kan følge med på vores sociale medier, hvor alle rejserne kommer til at dele deres oplevelser.

Rigtig god weekend

Fra alle os på Ranum Efterskole College