Imaginationuge, Brobygning & Juleweekend

I denne uge har eleverne haft projektuge og været i brobygning, og derfor har tanker om fremtiden og næste års uddannelsesmuligheder fyldt meget i bevidstheden.

I næste uge har vi Imaginationuge. Her er fællesnævneren for alle elever forberedelser til Kultur og Performancedag lørdag d. 30.

Så velkommen til, god læselyst og tak fordi du læser med.

Imaginationuge

Hele næste uge arbejder alle elever på at blive klar til lørdagens performance show og julemarked. Det bliver en spændende dag, hvor alle har en rolle i at få henholdsvis julemarked og show til at gå op i en højere enhed. Eleverne danner fællesskab omkring aktivitet, de selv har valgt, Det hele udmønter sig i seks forskellige indslag, som udspiller sig i løbet af lørdag.

Performance showet har i år 70’er tema under overskriften “Popcorn”, som i korte træk handler om forholdet mellem forældre og børn. Der er selvfølgelig både skuespillere, scenebyggere, filmhold og så videre, som skal være klar til præmieren lørdag kl. 11.

Til forældre, elever og søskende: Husk at tilmelde jer på Skoleplan inden d. 28.. Programmet kan hentes ved at trykke her.

Herunder kan du se en lille bid af, hvordan showet var forrige år.

Projekter og brobygning

Måske bliver der taget en beslutning om, hvad næste år skal byde på. Eleverne har i hvert fald fået mulighed for at snuse lidt til livet på en ungdomsuddannelse. Der er mange ting at tænke over og tage stilling til, og det er ikke så simpelt som at spørge “Hvad vil du være, når du bliver stor?”. Derfor bliver eleverne også vejledt undervejs af vores super dygtige vejledere, så de kommer godt videre fra Ranum.

Vi har fået et par meldinger om, hvordan det er gået i brobygningen, så nu bliver ordet givet videre til eleverne.

“I denne uge har jeg været på erhvervsskolerne i Aars, hvor vi var på hhx. Det var vildt spænende, og det er klart det som jeg vælger næste år. Vi havde fag som afsætning, psykologi og international økonomi nogle vildt interessante fag. Så det var alt i alt en god oplevelse.” – Signe

“Jeg er på brobygning på stx onsdag-torsdag og har været en tur på eux mandag-tirsdag. Jeg har på eux haft en masse omhandlende økonomi og identitet. Det var super lærerigt og nu ser jeg frem til to dage på stx.” – Karoline

“Her i brobygning har jeg de første 2 dage været på it, web og medie i Aalborg, hvor vi bl.a. lavede vore egne plakater og programerede robotter. I dag og i morgen er jeg på HHX i Aars hvor vu er med i deres undervisning og selv får undervisning.” – Nanna

Juleweekend

Sidste weekend var der skruet helt op for julehyggen, og det er da heller ikke for tidligt at komme i gang. December er lige rundt om hjørnet, og så er 2020 i øvrigt kun 40 dage væk. Tiden drøner afsted, og derfor er vi altså også klar til jul. Julestemningen kommer ikke nødvendigvis af sig selv, og derfor blev den hjulpet godt på vej i sidste weekend, som du kan se på billederne herunder.

I Grundtvigs fodspor

Vi har i to dage været på medarbejder ekpedition i jagten på NFS Grundtvigs fodspor i det moderne København. Det har været en inspirerende og lærerig jagt på fællesskaber og værdier i Folketinget, på Christiania, Copenhill, Den Blå Planet, SMUK, Kødbyen, Refshale halvøen. På Vartov i Grundtvigs Forum og naturligvis Efterskole Foreningen.

N. F. S Grundtvigs tanker er med hver dag på Ranum Efterskole College. Vi underviser, leger og danner os sammen. Og vi former skolens profil- og aktivitetsfag, samt vælger hvilke dele af verden vi vil udforske, i et samarbejde mellem elever og lærere. Vi stemmer om hvilke fag vi skal være fælles om 3 gange.
Vi lever i et interkulturelt miljø, og ligesom Grundtvig blev inspireret til højskole ideen, og senere efterskolen i Cambridge, så samles vi i festsalen, spiser ved langborde og underviser efter elevernes interesser og niveau.

Grundtvigs ideer for skole og hans menneskesyn lever og vores jagt har styrket vores bevidsthed om hvor meget det betyder i vores samfund.

Alle ansatte har været i fodsporene på Grundtvig torsdag og fredag. Vi finder ham endelig her ved Vartorv, og med os hjem bringer vi en forstærket tro, vilje og lyst til at arbejde endnu mere med vores Grundtvig-Koldske traditioner.

Rigtig god weekend

Fra alle os på Ranum