Halloween, Elevernes rejsehistorier & REC’s Venner

Efteråret sniger sig stille ind på os, og i takt med at årstiden skifter, ændrer skolegangen sig på Ranum. Kulturfagene afløser profilfagene, i næste uge får vi nye aktivitetsfag og på den måde blomstrer de nye interessefællesskaber. Det er både en demokratisk proces og en vigtig del af efterskolelivet på Ranum, som vi er stolte af.

Ugens nyhedsbrev tager dig med igennem en uge, der har indeholdt en uhyggelig torsdag aften fyldt med udklædninger og ansigtsmaling, offentliggørelse af PVA deltagere, en ny forening, opstart af kulturfag og alt det andet, der har dannet ramme om en fantastisk efterskoleuge. Vi håber, du vil læse med, for der er rigtig mange gode historier.

Halloweenhygge

“Hvad er det, vi skal i aften?”, “Fortæl os nu, hvad der sker kl. 17”. Eleverne var nysgerrige og spændte op til aftensmaden torsdag. Og med god grund. Aftenvagterne havde forberedt sig i dagevis på at tage eleverne med igennem et Scare House i kælderen under køkkenet, som de var nødt til at overleve, inden aftensmaden blev serveret. Kælderen var fyldt med uhyggelige forhindringer. De sidste ord, inden døren gik op, var “… sørg for ikke at være bagerst”. Og så var det bare med at komme ind i mørket. Herunder kan du forhåbentlig få en fornemmelse af, hvad kontaktgrupperne oplevede.

Efter aftensmaden og den uhyggelige omgang var der en konkurrence, som kårede den bedst udklædte. Se et par billeder derfra her.

Happy Halloween

Gode minder fra profilfagsrejserne

Vi har efterhånden en fotobank, der bugner af rejsebilleder, -videoer og -artikler. Det har vi selvfølgelig fordi, vi indsamler historierne fra rejserne, når eleverne kommer hjem. Det giver et helt unikt indblik i, hvordan eleverne selv oplever rejserne, fordi de selv er med til at formidle rejserne. Derudover holder vi en konkurrence, hvor de bedste billeder, videoer og artikler hyldes i den store Pictures, Videos and Articles Competition. Deltagerne, dem kan de se.

Videoer fra P1

Billeder fra P1

PVA Comp. P1 1920

De første kulturfagstimer blev mandag og onsdag brugt på lær-hinanden-at-kende-lege, og forskellige øvelser. Derudover er der allerede mange, der er begyndt at planlægge selve rejserne, og research af muligheder om, hvad der kan lade sig gøre er også en del af undervisningen.

Coral Restoration på messe i Holland

Apropos kulturfag. Et hold Coral Restoration elever og lærere er rejst helt til Holland for at deltage i en stor messe om bæredygtighed under havets overflade. Og det rammer jo bulls-eye i forhold til, hvad kulturfaget drejer sig om. Formålet med turen er både at lære mere om emnet og selvfølgelig at støtte op om restauration af koraller med vores tilstedeværelse. Hvis du vil læse mere om, hvad vi tidligere har beskæftiget os med, kan du med fordel kigge forbi den tilknyttede Facebookside og kulturfagssiden her:

Guldhornene vender tilbage

Tidligere på ugen berettede vi om, at vores højtelskede kopier af Guldhornene var forsvundet. Det blev en spøjs historie, der har et historisk islæt og et smut over Kattegat. Nu er de vendt tilbage, og når vi har fået bygget et nyt, og mere sikkert, ophæng til dem, så kommer de op sin plads igen.

Få et overblik over forløbet her: https://www.ranumefterskole.dk/2019/10/29/guldhornene-er-tilbage-i-ranum/

Karaoke Night

Vi har virkelig mange aktiviteter i løbet af en helt almindelig uge. Efterskolelivet foregår døgnet rundt, men til aftenaktiviteterne sker der altid noget sjovt. For eksempel karaoke night.

Lektiecafé

Det ser måske lidt tomt ud på billedet, men det har det ikke været i løbet af ugen. Vi har haft lektiecafé, hvor eleverne har haft mulighed for at få ro til at fokusere på de opgaver, der kræver fordybelse - og måske en hjælpende hånd.

Fantastisk sidste sejlads

Vi har fået færdiggjort én af de videoer, vi filmede optagelser til i sidste uge. Der kommer snart en mere, som er lavet af Erik Bjerre. Indtil da kan du høre lidt om, hvordan det er at have sejlads på Ranum her - fra elevernes synspunkt.

Podcasten er landet

Tanketid og taletid. Det er, hvad du kan forvente af den aller første, helt nye, Ranum Podcast. Vi udkommer i første omgang på Youtube, men når vi lige har fået styr på teknikaliteterne, så kan den også høres på Spotify, Itunes og hvor man ellers hører podcasts. Det er spændende, og det er et projekt, der er drevet af elever. Ja, du skal næsten høre det selv. Den kommer her.

Weekenden og den kommende uge

I aften er der forældresamtaler, og der er med stor sandsynlighed mange forældre, der er spændte på at høre, hvordan det går. I morgen bliver vi i familieregi og holder Søskendeweekend. Der er planlagt et sjovt program, som kan findes på Facebook og Skoleplan - har du husket at tilmelde dig?

Rigtig god weekend

Fra alle os på Ranum Efterskole College