Fastelavn, midtvejsevalueringer og AFS’ere

Det er jo sådan med udtrykket at få luft under vingerne, at det i princippet betyder “muligheden for at udfolde sig frit og selvstændigt eller for at opleve noget nyt og spændende” (ordnet.dk). Tilsæt fællesskab, faglighed og dannelse i trygge, mangfoldige rammer, og så har du faktisk næsten indrammet Ranums værdigrundlag.

Lige for tiden lægger den danske vestenvind endnu en dimension på vingesuset. Det blæser. Vildt meget. TV2 Nord spår os en ualmindelig blæsende fredag i vente, så vi søger tilflugt i ly for vinden og i selskab med hinanden.

Træk kraven godt op om ørene og sæt kedlen over, her kommer ugens nyhedsbrev fra Ranum Efterskole College.

Vi starter hårdt ud

8 lærere. 10 bat. 20 tønder. 400 elever. 0 katte. Lægger man det sammen, får man en KÆMPE fastelavnsfest. Det var lige præcis det, vi havde tirsdags. Kontaktgrupperne havde klædt sig ud under samme tema. De fleste af dem i hvert fald. Se eller gense billederne af dem lige her.

🤡👑💥🎭

#fastelavnermitnavn

Midtvejsevalueringer

I sidste uge startede kontaktgrupperne på at evaluere, hvordan efterskoleåret har været indtil nu. Vi er ved at være halvvejs igennem, og det betyder altså, at vi nu har personlige samtaler med hver enkelt elev. Samtalen har flere formål, men det vigtigste er selvfølgelig, at hver elev bliver set, hørt og udfordret. Vi snakker om værdier, standpunkter og venskaber, og vi gør det i en tryg men også opfordrende kontekst.

Samtalen skal også gerne rette fokus ind på resten af året, få strammet op, hvor der skal strammes op, støttes mere, hvor der skal støttes, opbygge drømme, mål og så videre.

Nye AFS’ere

Vi switcher lige over to English.
“Since Monday evening, 7 lovely girls joined the school to experience the efterskole life during one month https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t6d/1/16/1f973.png”); background-repeat: no-repeat no-repeat;”>🥳
Say hello to our AFS students: Lilly from Germany, Camilla from Argentina and Pam, Yam, Eye, Idea and Aimee from Thailand.”
A very, very warm welcome to you guys, we hope you will have a memorable stay at our school.

: no-repeat no-repea

Retssag på Ranum

Ja, altså det er nok ikke så farligt, som det lyder. Den er så tæt på virkeligheden som muligt, men der er ikke nogen forbrydere her. Højst en natterender eller to, og det tager vi selvfølgelig også hånd om. Udenfor retssalen. Men lærerigt og spændende, det var det i hvert fald.

Hip Hop international

Lærerne Jes og Niels drog tappert til Randers for at deltage i messen Hip Hop International. De svarede på spørgsmål om skolen og fortalte om dans som profilfag.

Kender du én, der har en danser i maven? Besøg vores side for dans lige her og læs mere.

Sprogbarrierer: Eleverne fortæller

Først og fremmest: Udfordringen er der, men det er løsningen også. Vi er en skole med mange forskellige nationaliteter og naturligvis også sprog. Vi fokuserer altid enormt meget på de barrierer, der kan være mellem danske og udenlandske elever.

Det sidste, du skal have med herfra er altså en god historie. Faktisk én, med et meget seriøst budskab. Og den er lavet af elever. Felix og Helena har stillet skarpt på sprogbarrierer, der i den grad er et virkeligt og til tider udfordrende emne her på skolen. Derfor, fortæller de, er det rigtig vigtigt, at vi taler åbent om det og arbejder endnu mere med at kommunikere bedre på tværs af forskellige sprog. “Use your phone to communicate with each other,” er et af rådene fra de to elever.

Derudover håber de, at videoen kan hjælpe flere til at bryde barrierne – og opdfordre til at gøre endnu mere. Derfor er det rigtig fint, at Felix og Helena har lavet den her video og rent faktisk fået mange af deres medstuderende i tale.

I weekenden er der Ranum World Poker Tournament, så det er med at finde sin indre Gus Hansen frem – der er fede præmier på højkant.

Rigtig god weekend

Hilsen alle os på