Nye fag, vennedøgn og gode historier

Vi starter lige et helt andet sted, end vi plejer.

Forestil dig, at du kigger på en globus. Drej den, så Danmark er i midten. I ægte iphonestil swiper du til venstre henover Atlanterhavet. Stop, når du første gang rammer land. Lokalisér det Caribiske ø-hav og zoom ind på den øverste del af Sydamerika. Imens du stryger gennem skyerne, dukker lande- og bynavne op én efter én. Du skal helt tæt på. Hvis de fleste navne slutter på noget med cha, lla eller o, så er du havnet det rette sted. Her ligger Bonaire. For to uger siden fik øens indfødte besøg af en flok elever fra Ranum. Blandt dem var Tao, Elena og Casper. De var afsted med kulturfaget Coral Restoration. “En dag skulle vi ud til sådan en mangrove skov og grave kanaler, så der blandt andet kunne komme vand dybere ind i skoven, og så lærte vi, hvordan mangroven også hjælper koralrevene. Det var ret interessant, selvom selve arbejdet nok ikke lige var det fedeste, så gav det rigtig god mening for os.” Den rejse fortæller de mere om længere inde i nyhedsbrevet. Spoiler: De adopterede et koraltræ.

Med den korte anekdote byder vi velkommen til resten af ugens nyheder. God fornøjelse!

Kulturfag bliver til profilfag

Tre gange om året vælger eleverne, hvad deres efterskoleår skal bestå af. Profilfag, kulturfag og profilfag. Efter afslutningen på kulturfagsperioden er det nu tid til at danne fællesskab om nye interesser og drømme. Vi har igen et stort hold sejlere, men også cheerleadere, dykkere, surfere, fightere, guider, ryttere og så videre. En del af DNA’et på Ranum er, at eleverne selv indgår i en demokratisk proces omkring valget af profilfag.

Hør, hvad tidligere elever fortæller om deres profilfag her.

Er du nysgerrig efter at se listen over denne periodes profilfag her? Opdag dem herunder.

Kulturfagshistorier: Coral Restoration

I løbet af de næste uger fortæller elever fra hver kulturfag deres historier. Se med, når Coral Restoration fortæller om mangrove skove og koralrev på Bonaire.

Vennedøgn – ngødenneV

Hvad tænker du, når du læser vennedøgn? Et døgn med venner? Helt rigtigt tænkt. Men på Ranum betyder vennedøgn også vendedøgn. Der var morgenmotion kl. 17 frokost kl. 23. Undervisningen var kl. 21.30, og her var der blandt andet idræt med fitnessdans, som du kan se herunder. Eleverne havde mulighed for at invitere deres venner til et døgn på Ranum. Det tog en uhyggelig drejning, da de skulle ud og finde Slenderman. Gad vide, om der var nogen, der fandt ham?

Kurs mod Boat Show i Fredericia

Alle sejl sættes i weekenden. Vi er nemlig til Boat Show i Fredericia. Hvis du interesserer dig bare en lille smule for bølger og livet på/under vandet, så er det det helt rigtige sted at være. Hils på os på stand C-2038 + C-2039 + C-2040 + U-500.  Test dine surfskills på vores surfsimulator, prøv at dykke og oplev et rigtigt koralrev – og hør om hav af muligheder på Ranum.

Læs om eventet på www.boatshow.dk

Familiedag på søndag

Søndag d. 24/2 fra kl. 16.30 er elevernes familier inviteret på familiedag. Eleverne har forberedt præsentationer med videoer, billeder og historier fra deres kulturfagsrejse, som præsenteres på dagen. Det er traditionen tro en hyggelig dag, hvor der er mulighed for at tale med de lærere, der har været med, og for at få rundet rejsen ordentligt af.

Global perspectives projekter

De elever, der har faget Global Perspectives, har haft deadline på opgaver i denne uge. Eksempelvis havde en gruppe stillet en papkasse op under et skilt med skriften “Donate a shirt – win a dessert”.

Mød et menneske i Oman

Elias Godber blev berørt af sin rejse til Oman. Så berørt, at han skrev en artikel om det. I artiklen møder vi Ian Brown, som fortæller om affald og fremtid.

Euro Scola besøg

Politik og samfund er både nutidsrelevante emner og et fag på Ranum Efterskole College. Fagets elevet besøgte tidligere på ugen i det Europæiske Parlament, hvor de bidrog til diplomatiet og diskuterede verdensemner med unge fra hele Europa på deres egen alder. “Vi er bare rigtig stolte af vores Euroscola-elever. Anika, Camilla og resten af REC eleverne har sat endnu et mærke. 🇩🇰 🇪🇺”

Happy New Year – Chinese edition

Vi slutter nyhedsbrevet af med en særlig lykønskning fra Sahutsawat Thongchok.

“มันยังไม่สายใช่มั้ย😂😂
Rap ตรุษจีน ในวาเลนไทน์
Happy Chinese New Year 🇨🇳🇹🇭🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿🇩🇰
Beat:TWIO4 BEAT BATTLE Ep13″Hacker404″(Semi Final)”