Rejseklare og oplevelsesparate

Det har været en uge, hvor fokus på de almindelige skolefag har været svært at holde. I stedet har vores fokus været rette mod vores kulturfag. Vi har i spænding set frem til weekenden, hvor antallet af elever i Ranum bliver mindre, mens det bliver større uden for landets grænser. Vi rejser nemlig afsted med hele verden, som destination. Selvom fokus har været svært at stille skarpt, har der dog stadig været tid til den sædvanlige undervisning. Det betyder bl.a. at vores Global Perspectiv hold har fået færdiggjort nogle meget spændende plakater.

‘At rejse er at leve’
Der var engang, hvor H.C. Andersen sagde ‘At rejse er at leve’ og i de kommende uger har vi i sinde at følge disse vise ord af Danmarks eventyrforfatter nummer et. Med 19 kulturfag tager vi i løbet af weekenden de første skridt mod nye kulturer. Vi er klar. Klar til at rejse. Klar til at leve. Klar til oplevelser i verdensklasse. Vores elever der skal til Sydkorea er allerede begyndt på deres rejse mod det traditionsrige og samtidig moderne land, mens andre i spænding må vente lidt længere på at flyet letter.

I de næste 14 dage rejser vi rundt i hele verden fra gamle kulturer til moderne livsstil, fra livet under vandet til livet oppe i bjergkæderne og du kan følge med på www.udforskverden.dk. Her vil vi løbende dele oplevelser fra rejserne. Du kan også følge de forskellige rejser på deres separate Facebook sider.

Find os på Facebook

Kunne du tænke dig at opleve en ny kultur?
Kulturer kan opleves på mange forskellige måder; vi kan pakke kufferten og sætte os på et fly, men vi kan også lade kufferten blive hjemme i skabet og i stedet inviterer nye kulturer indefor i vores eget hjem. Vi har to skønne elever, som har valgt at komme til Danmark og opleve dansk kultur, men de vil også gerne lære os mere om deres egen kultur. Lige nu står de desværre og mangler to værtsfamilier. Jane kommer fra Thailand, mens Regina kommer fra Mexico. De mangler hver en værtsfamilie til nogle weekender og ferier. Er det dig?

Projekt ’More than meets the eye’
Ventetiden kan være svær op til en rejse, som dem vores elever drage ud på i de kommende dage. En af vores grupper fra Global Perspective klassen har dog brugt deres ventetid til at blive færdige med deres plakater til projektet ’More than meets the eye’. Resultatet er blevet rigtig godt, men de er slet ikke færdige med projektet endnu. Når vi igen vender hjem fra vores kulturrejser skal gruppen til at undersøge effekten af kampagnen. De er dog ikke den eneste gruppe der har gang i spændende projekter. Nogle af de andre elever tager projekterne med på deres rejser for at blive klogere på andre kultures synspunkter på netop den problemstilling de har valgt at kigge nærmere på. Det er fantastisk at se, hvordan eleverne bruger rejserne, som muligheder til at inkluderer nogle af deres andre fag i løbet af kulturfagsrejsen.

Kom og prøv efterskolelivet
Til marts holder vi den første RECamp og du er selvfølgelig inviteret. Kunne du eller en du kender tænke sig at prøve efterskolelivet, så har du mulighed for at komme på weekend og snakke med nuværende og tidligere elever om deres efterskoleoplevelser.

Rigtig god weekend til alle.

Hilsen alle os på