Forberedelse og nedtælling til næste uges kulturfagsrejser

Spændingen stiger her på Ranum. Vi tæller ned til den snarlige afgang mod nye kulturer, venskaber, spændende naturer og fantastiske oplevelser. Kulturrejserne er kun en uges tid væk og vi kan snart ikke vente længere. Ugen har dog også budt på andet end forberedelser til kulturfagsrejserne. Vi har også deltaget i et nordjysk mesterskab og haft gang i spændende skoleprojekter.

Nordjysk mesterskab i basketball
Tirsdag var vores basketballspillere taget afsted for at give de andre deltagere kamp til stregen i det nordjyske mesterskab. Holdånden var i top og på sidelinjen blev der heppet på Ranum sejr.

Forberedelse til kulturfagsrejserne
Eleverne har haft travlt med at få de sidste detaljer på plads ind turen går afsted ud i den store verden. På Ranum skole havde de f.eks. besøg af vores nepalhold, som skulle afprøve den undervisning, som eleverne på vores venskabsskole i Nepal om få dage skal opleve.

På Namibia holdet kunne de med stolthed vise, hvor mange penge der er blevet samlet ind til deres kommende rejse til reservatet N/a’an ku sê. N/a’an ku sê er en organisation, som tager hånd om  lokalsamfundet; det er et dyrereservat, det er en skole for samfundets yngste og så er det også en sundhedsklinik. Vores elever rejser afsted for at tilbyde deres arbejdskraft for dyrereservatet og hvilket oplevelse det bliver.

Kunne du tænke dig at følge med på vores rejser, så kan du kigge med på www.udforskverden.dk. Her kan du se alle vores Facebook opslag fra rejserne på tværs af kulturfag.

Et spændende skoleprojekt
I faget Global Perspective, som er en del af vores internationale program, har en lille gruppe af elever travlt med at tage portrætbilleder af de andre elever. Billederne skal blive til plakater, som skal hænges op rundt omkring på skolen og sætte fokus på hvor let det er skabe fordomme om andre, som vi slet ikke kender. De vil gerne have os til at se virkeligheden frem for fordommene. Projektet hedder ’More than meets the eye’ og vi glæder os til at se det færdige resultat af et spændende og relevant projekt.

I weekenden bliver her stille. Mange elever har valgt at tage hjem denne sidste weekend inden kulturfagsrejser. Derudover er vi også på messe i løbet af weekenden.

Næste uge rejser de første elever afsted på kulturfagsrejser fredag. Resten af weekenden kører Ranum’s busser i pendulfart mellem Ranum og lufthavnene. Det betyder også at kufferter skal pakkes, pakkelister tjekkes og passet skal frem fra gemmerne.

Kom og prøv efterskolelivet
Til marts holder vi den første RECamp og du er selvfølgelig inviteret. Kunne du eller en du kender tænke sig at prøve efterskolelivet, så har du mulighed for at komme på weekend og snakke med nuværende og tidligere elever om deres efterskoleoplevelser.

Rigtig god weekend!

Hilsen alle os på