Projektskrivning på hjernen

I denne uge har der været fuld fokus på 10. klassernes OSO (obligatorisk selvvalgt opgave) samt 9. klassernes projektopgaver. Derudover har vi også været på JUMP messe i Vejle for at åbne dørene op for eventuelt kommende elever, som vakler mellem at skulle starte på gymnasie eller efterskole, når sommeren atter melder sin ankomst.

Hvad skal du være når du bliver voksen?
Hvor mange gange er vi ikke blevet spurgt om, hvad vi skal være når vi bliver voksne? Da vi var ganske små var drømmen måske en superheltekarriere eller det noble job som prins eller prinsesse på det store, hvide slot. Når vi bliver ældre, bliver drømmen til bestræbelser, som hurtigt bliver mere seriøse end barndommens drømme. I denne uge skulle 10. klasserne skrive OSO projekter, om det de stræber efter at blive i deres fremtid. De stræber efter at redde liv, blive den nye Steve Jobs og hjælpe deres medmennesker, som kæmper med forskellige psykologiske diagnoser. De stræber efter at rapportere fra verdens brændpunkter, skabe underholdning i en ofte kold og kynisk verden og hjælpe de folk, der er kommet på den forkerte side af loven. I denne uge skulle de så undersøge jobmulighederne yderligere ved bl.a. at kontakt fagpersoner, der kunne give dem et større indblik i deres valg af karriere. Fredag stod dagen på et mundtligt forsvar af deres projekter, og det kunne tydeligt mærkes, at der var fuld fokus på den fremtidige karriere. Hen ad gangen kom Danmarks fremtidige kirurger gående, mens de kommende radioværter stod klar med et lille radioprogram og diskussion af fremtidens radio.

Senere på dagen var det scenekunstuddannelsen, som blev sat i fokus, da Jonathan fortalte om de ulemper, der følger med en uddannelse, hvor der aldrig er mulighed for fast job, men kun tidsbegrænset arbejde. Alligevel håber han at den passion, som vor tids skuespillere har, vil blomstre op i ham, så han kan få den uddannelse, der gør ham klar til at fortsætte den karriere, han startede, da han var ni år gammel.

Hvem, hvad, hvor & hvorfor?
Mens 10. klasserne var travlt beskæftigede med at tænke på fremtiden, skrev 9. klasserne side op og side ned omkring nogle af hverdagens store og små problemstillinger, men som hver især har en stor påvirkning på vores samfund.

JUMP messe
Jordkloden, popkornmaskinen og en lille flok elever og lærere hoppede onsdag og torsdag afsted mod Vejle for at være med til JUMP messen. JUMP er en uddannelsesmesse for forældre og unge, som gerne vil have indblik i de muligheder, der er på uddannelsens lange vej. Vi mødte en masse unge mennesker og deres forældre og gjorde dem lidt klogere på, hvad Ranum kan tilbyde.

Kultur og performance dag
Den 1. december holder vi kultur og performancedag, hvor alle elever, søskende og forældre selvfølgelig er inviteret med. Så husk at gå ind og tilmelde jer på Skoleplan, hvor i også finder et program over dagens spændende indslag. I andre skal dog ikke snydes for at sparke julen i gang med alle os her på Ranum. Vi holder nemlig også julemarked d. 1. december, hvor du kan komme forbi og støtte vores gode formål rundt omkring i verden. Du kan læse meget mere om julemarkedet lige her, på vores Facebook-begivenhed.

I weekenden står den på den ultimative julehygge, da vi holder julehyggeweekend, og det ikke en dag for tidligt! Så kan vi nemlig komme rigtig godt i gang med julestemningen inden julemarkedet d. 1. december.

Næste uge skal 10. klasserne i brobygning, mens 9. klasserne tager hul på den almindelig undervisning igen, når deres projekt er blev afleveret mandag.

Rigtig god weekend fra alle os på