Efterskolelivet kalder efter en uges efterårsferie

I søndags blev Ranum igen fyldt op med glade unge mennesker efter en uges efterårsferie.
I ugens løb har eleverne været hjemme hos deres kontaktgruppelærer og været til foredrag med Niels ’Niarn’ Roos. Derudover har der selvfølgelig også været tid til helt almindelig hverdagshygge, som da Kærhus i torsdags afholdte deres egen version af ‘Dagens Mand’.

Hjemme hos
Onsdag eftermiddag og aften var eleverne hjemme hos deres kontaktgruppelærer, hvor det altoverskyggende tema var hygge. Der blevet lavet (u)hyggelige græskar i anledning af halloween, lavet lagkager, set film, klippeklistret og brugt en masse energi i Rønbjerg feriecenter.

Til foredrag med Niels ’Niarn’ Roos
Først var han rapper, så så vi ham i forskellige tv-programmer og så blev han radiovært. Fælles for alle jobs var, at han var påvirket af alkohol for at komme igennem dagene. Alt dette er dog blev lagt på hylden; rapperen, tv-programmerne, radioværten og alkoholen. I stedet er han blevet foredragsholder og derfor var han, ligesom sidste år, en tur forbi Ranum for at fortælle sin historie og hvordan han fandt vej til et liv, hvor glæde bliver udløst af øjeblikke i stedet for alkohol. Det var tydeligt, at Niels Roos havde meget på hjertet, som han gerne ville dele med eleverne. Gennem forskellige anekdoter kom vi tættere på hvem Niarn var og hvem Niels Roos er blevet.

Farvel til AFS’erne
For en måned siden bød vi velkommen til Onique fra Indonesien og Mahip fra Indien. I denne uge er det desværre blevet tid til at sige farvel. I morgen (lørdag) er deres sidste dag i Danmark inden de rejser hjemad igen. Torsdag fik Onique og Mahip deres diplomer for at have været en del af AFS-programmet her på Ranum og så viste Onique os, hvordan en rigtig traditionel indonesisk dans skal se ud.

Onique var også fobi med gaver fra Indonesien inden Olav rejste afsted mod Asien tidligere i denne uge. Det var traditionelle indonesiske gaver, der var kombineret med et twist af Ranum i form af en lille sejlbåd.

På messer i Asien og Tyskland
I onsdags rejste vores forstander afsted på en tre uger lang rejse, som starter i Seoul, for at fortælle mere om Ranum og forhåbenligt gøre en masse fra udlandet interesseret i Ranum og et år som efterskoleelev.

Gensynsdag
I morgen byder vi alle vores tidligere elever velkommen her på Ranum. Nogle elever skal fejre at det i år er 10 år siden de gik her på skolen, mens andre skal mødes for første gang siden de sagde farvel tilbage i juni måned. Uanset hvor langt tilbage efterskolelivet er, så glæder vi os til at se vores tidligere elever igen.

Næste uge
I næste uge går vi i gang med anden periode af skoleåret, hvor det er kulturfagene der er i fokus, men der bliver også sat gang i nogle nye aktivitetsfag. Det kommer også til at blive en af de lidt mere uhyggelige uger, da vi selvfølgelig skal have fejret halloween.

På fredag i næste uge får vi også besøg af forældrene til den første omgang forældresamtaler og nu forældrene alligevel skal forbi disse kanter har vi inviteret til søskendeweekend, så vi håber både at se en masse forældre og søskende på fredag når weekenden igen tikker ind.

Hilsen alle os på