Fantastisk start på skoleåret

Så er der taget hul på endnu et skoleår med 430 skønne elever – og hvilken fantastisk uge det har været. Tak til alle jer forældre, som i søndags gav os jeres unge mennesker ’til låns’ for de næste 10 måneder. Siden I sagde farvel i søndags har vi lært hinanden lidt bedre at kende på kryds og tværs gennem sjove, underholdende og for nogle elever lidt udfordrende aktiviteter. Vi er sikre på at de næste 10 måneder nok skal blive fyldt med en masse fantastiske oplevelser.

Velkommen til Ranum Efterskole College

Solen skinnede desværre ikke så meget i søndags, som vi havde håbet, da der blev budt velkommen til elevhold 15. I stedet lyset 430 forventningsfulde ansigter op i den store mængde af lærer, forældre og søskende. Med regndråber dalende fra en gråbetonet himmel blev der flyttet ind i lejligheder/værelser, lyttet til velkomsttaler og sunget med på fællessange. Hurtigt nærmede tiden sig dog, hvor familierne skulle vende snuden hjemad og en masse kram og kærlighed blev sendt afsted. Med familierne godt på vej retur, kunne eleverne nu helt officelt kalde sig efterskolelever på Ranum Efterskole College 18/19.

Livet som efterskole elev: Introuge

Vi har siden søndag haft gang i en rigtigt hyggelig introuge med en masse ‘ryste-sammen’-aktiviteter. Nye venskaber er begyndt at blomstre op og hver enkelt elev er godt i gang med at finde sig til rette i de nye omgivelser. Det er skønt at se, så hurtigt der dannes nye venskaber og hvor tætte nogle af eleverne allerede er blevet.

Vi startede introugen med at lade barrikaderne falde til rytmerne af Gangnam Style og en omgang fællesdans i multihallen. Der blev også tid til et fællesfoto, udflugt til nærområet og introduktion til profilfag, mens aftenerne har stået på fælleshygge med f.eks ladies excellence og gentlemen kursus.

Det meste af tiden foregår i fælleskab, så vi kan komme hinanden ved og opbygge nogle bånd der forhåbenligt kommer til at vare mange år ud i fremtiden. Ligesom de andre år her på REC, har vi igen i år været på Tour de Ranum og Tour de Nærområde i muslingebyen Løgstør. I de forskellige kontaktgrupper kom eleverne rundt i byerne mens forskellige opgaver skulle løses.

Da vi nåede torsdag var det tid til at komme til de første profilfagstimer. Hver især har elever valgt netop det fag der skal være med til at skabe deres helt unikke efterskoleophold. Endnu engang skulle nye bekendtskaber etableres samtidig med at eleverne langtsomt men sikkert kom i gang med deres profilfag, som spænder mellem alt fra e-sport til sejlads. Denne dag blev dermed begyndelsen henimod den første profilfagsrejse, som kun er små 8 uger væk(!). Vi glæder os til at se, hvor profilfagene leder vores elever hen denne gang.

Niveaudeling

Det var også i denne uge at eleverne skulle i gang med de boglige fag. På trods af et højest ubelejeligt internetproblem – der skabte fustration hos elever såvel som lærer – er eleverne blevet niveauinddelt og dermed klar til at gå i krig med skolebøgerne. Det er vigtigt for os her på REC, at eleverne finder sig til rette i klasselokalerne og får den undervisning der passer bedste til deres individuelle behov, så de kan udvikle sig bedst muligt. Det vil derfor også være muligt for eleverne at skifte niveau, hvis det skulle blive nødvendigt.

AFS-elever på tur i København

Mens alle vores nye elever har været ved at finde sig til rette på REC, har vores AFS-elever været på tur til København. De tog afsted fra en tom og stille skole søndag morgen, men vendte retur til en skole fuld af liv og glade dage i går. De har været rundt i københavn og set alle hovedstadens must see turistattraktioner, som Nyhavn og Den Lille Havfrue. Selvom det ser ud til at de har haft en helt fantastisk tur, er vi dog glade for at have dem tilbage igen – lige tidsnok til at komme med til farvefesten i morgen.

Nu gør vi klar til farvefest

I aften finder vi den helt store farvepalet frem når farvefest bliver skudt i gang. Alle eleverne har brugt det meste af dagen på at gøre sig klar til årest første fest,  som traditionen tro er farvefesten. Hver kontaktgruppe har været ved at dække nogle farverige borde i håbet om at netop deres kontaktgruppe vinder aftenenes pris for bedst dækkende bord. Hvis dette ikke skulle lykkes er der der stadig mulighed for at en heldig elev fra gruppen løber af med sejren, som mest farverige elev.

Det sker i næste uge

Den næste uge bliver en kort uge, da eleverne allerede går på weekend torsdag efter undervisning. Efter to lange uger med en masse nye indtryk bliver det dejligt (ENDELIG) at få mobilen tilbage, komme hjem og dele ud af alle de indtryk og oplevelser der har fyldt eleverne de sidste 14 dage. Selvom vi slutter næste uge tidligt er der dog stadig plads til en introduktion til vinterens kulturfag.

Husk at meld jer til Vilsted Søløb

Så er det snart tid til at vi igen skal hoppe i løbetøjet til Vilsted Søløb og vi opfordrer selvfølgelig alle jer forældre, søskende og elever at melde jer til. Løbet afholdes den 8. september, hvor der er mulighed for at løbe mellem 5 km. og halvmaraton. Hvis du ikke er så glad for at løbe eller vil have børnene med på turen er der også mulighed for at melde jer til en gåtur og/eller børneløb. Vi glæder os til at se jer til en rigtigt hyggelig dag. Der er tilmelding på skoleplanen, hvor der også vil være mere information om løbet.

Gå ikke glip af noget – Modtag nyhedsbrevet hver fredag

Tilmeld dig det ugentlige nyhedsbrev. Så er du sikker på at få en opdatering udsendt på e-mail hver eneste fredag, resten af skoleåret.

Tilmeld dig her.

Hilsen alle os på