Familie- og søskendeweekend, nobelspriskonkurrence og kapsejlads

Pga. tekniske vanskeligheder kom nyhedsbrevet senere ud end normalt.

Tak til alle forældre, søskende, bedsteforældre og elever, som har været med til at skabe en rigtig hyggelig familieweekend.

Det har været en dejlig efterskoleuge med, hvor forstanderen holdt reception i anledning af en 5×10 års og skolens 13. års fødselsdag, tirsdag aften nød vi en super koncert med 4 studerende fra Det jyske musikkonservatorie i Ålborg.

Torsdag deltog sejlerne i en kapsejlads og blev 2. bedste efterskole.Fredag blev REC elever hædret for henholdsvis 1. prisen og talentprisen i Johannes V. Jensen museets “nobelpriskonkurrence, og så sluttede vi ugen af med Familieweekend, hvor eleverne præsenterede deres profilfag, viste billeder og film fra de seneste rejser. I den kommende uge er der fra tirsdag skriftlige prøver i dansk, engelsk og matematik.

REC elever vinder nobelpriskonkurrence

I går vandt to af vores elever – Simone Holm og Cæcilie Friis – henholdsvis 1. prisen og talentprisen i Johannes V. Jensen museets “nobelpriskonkurrence”. Deres vindernoveller med de poetiske titler “Kærlighedskatten” og “Sommerfugl” kan snart læses på museets hjemmeside.
De øvrige vindere var fra Ranum Skole og Farsø Skole. Tillykke til dem allesammen!

Fødselsdagsreception

Tak til alle elever, kollegaer og gæster for sang, gaver og besøg i anledning af forstanderens 50 års fødselsdag og skolens 13. års dag. Det blev en rigtig god dag med morgensang, flødeboller, pålægskagemand, gigant brunsviger-kagemand og lagkage og godt 130 gæster til en hyggelig reception om eftermiddagen.

Den helt store fiskebuffet

I onsdags overraskede køkkenet med en fantastisk fiskebuffet, som fik mange af elevernes øjenbryn til at løfte sig i fascination. Se alle billederne herunder:

Koncert fra Jysk Musikkonservatorium

Onsdag aften spillede fire talentfulde unge musikere og studerende ved Jysk Musikkonservatorie en koncert baseret på deres egen fortolkning af sange fra Højskolesangbogen. Umiddelbart lyder det måske lidt langhåret, men det blev en rigtig dejlig og fangende oplevelse, hvor eleverne bakkede op om bandet og sang med på de fleste af sangene. De må godt komme igen!

Kapsejlads

I ugen var vi været deltager i en kapsejlads for andre efterskoler hvor vi kæmpede os ind i finalen. Hvad vi ikke vandt i medaljer fik vi i rigtig god hygge, venskab og sammenhold. Det er ikke det at vinde men derimod processen op til, under og efter “kampene” som udvikler og ændre ved personen.

Personalets julegave indløst

Fredag aften tog største delen af alle ansatte og bestyrelsen til Ålborg for at indløse årets fællesskabs julegave. Første spise vi en god middag på restaurant Flammen og så nød vi et imponerende ABBA- koncertshow. Det er efterhånden en tradition at vi giver hinanden en hyggelig fællesskabsoplevelse til jul.

Forældre- og søskendedag d. 28-29 april.

Forberedelse til aftenspynt til forældreweekenden

Vellykket familiedag

Familiedagen er veloverstået og det har været en rigtig hyggelig aften og dag i godt selskab. De forskellige profilfag viste deres rejsefilm og billeder frem, og på flere hold blev forældre- og søskende også udfordret til at sejle kajak, sejlbåde, danse, lave musik, film og mad.

Skriftige eksamener starter tirsdag

Der forberedes til de skriftlige prøver i Multihallen.

Sportstræner varmer eleverne op til eksamen

Mandag inviteret sportsmotivator og træner Thomas Slosarich til at fortælle eleverne om hvorledes de kan styrke deres præstation ved eksamen ved bl.a. at tage sig selv alvorligt og forberede sig mentalt og psykisk. Thomas fangede godt 400 – ikke idrætsefterskoleelever, og viste at der godt kan drages paralleller mellem vores og sportsverdenen, når der skal fokuseres på personlig præstation. Vi har varmet op og er klar til en god 1. uge af de danske prøver!

Med venlig hilsen og god weekend.

Olav Storm Johannsen
Forstander