Glædelig jul og godt nytår!

Tak for et fantastisk første halvår, tiden flyver afsted og vi kan se tilbage på en rigtig god start på efterskoleåret.

2016 har været et eventyrligt år på Ranum Efterskole College, hvor elever og ansatte fik skabt et unikt fællesskab omkring undervisning, profilfag og kulturfag, samt rejser til alverdens lande og kulturer.
Skolens værdier er blevet styrket og sammen har vi formet en spændende efterskole med stor mangfoldighed, høj faglighed og globale kammeratskaber.

I sommers indviede vi det nye hus Lien, hvor 20 elever i dag bor og trives. Ligeledes startede vi den Internationale Sommerskole for både danske og udenlandske unge, som har lyst til at lære engelsk, matematik og science, samtidig med at de dyrker en række spændende profilfag og udflugter.
Der er rigtigt meget at glæde sig til i det kommende forår, først og fremmest kulturrejserne i januar, de nye profilfag i februar-maj og den sidste rejseuge i april.
Vi oplever, at eleverne gerne vil hinanden og glæder os til at bygge et stærkt fællesskab med jer resten af efterskoleåret.

På vegne af alle ansatte og bestyrelsen ønskes I en glædelig jul og et godt nytår!

Julehygge og ferietid

December måned er overraskelsernes og hyggetid. På Ranum Efterskole College har vi både fået besøg af julemanden, oplevet nisseløjer, og lærerne lavede natterend med æbleskiver og gløgg i skolegården.

Juleværelseskonkurrencen blev afsluttet med manér og vinder værelserne er gået all-in på at skabe en fantastisk julestemning på skolen.

Søndag delte vi julekort og REC kalenderen ud til alle husstande i Ranum. Om aftenen havde vi inviteret forfatter, forsker og coach Søren Lynge til at motivere eleverne til at udvikle deres positive tænkning. Eleverne blev fanget af en meget karismatisk og tydelig personlighed, og budskabet gik rent ind.

Tirsdag eftermiddag holdt vi den traditionelle høvdingebold turnering eller Big Chief Ball Turnement på REC-danglish. Temaet for holdene var Filmstjerner og for andet år i træk vandt Peter Pan holdet med kontaktlærer Mathias Kjær Ratmann.

Om aftenen diskede køkkenet op med den helt klassiske danske julefrokost (uden alkohol) og efterfølgende var vi alle til julegudstjeneste i Ranum kirke.
I kirken sang koret og to kontaktgrupper i fællesskab med eleverne og det blev en dejlig aften for alle.
Ligesom eleverne var gået i seng, så blev der spillet op til julenatterend og dans omkring Livstræet i skolegården. Det blev vældigt hyggeligt med æbleskiver og gløgg.
Det var dog lidt koldt, så mange hoppede snart i køjen igen.

Onsdag var der julelafslutning for alle elever med fint besøg af julemanden. I den sidste samling kunne køre årets juleværelser og vi sang for sidste gang Jul i Ranum By, som er forfattet af eleverne selv.
Samlingen sluttede af med Livstræet og så dansede eleverne ellers skolen rundt til “Nu er det jul igen” og samledes i skolegården, hvor det lykkedes at få fremkaldt julemanden trukket af hans flittige rensdyr. Nissepigerne delte gavmildt sødesager ud til de søde teenagere og julemanden ønskede alle en god og artig juleferie.

Til sidst vil vores elever på 41 forskellige sprog og dialekter sige Glædelig jul og godt nytår!

I dag har vi sendt alle elever hjem på juleferie. Eleverne har fået et julekort og en REC kalender 2017 med hjem, eller den venter på dem efter ferien.
Vi holder julelukket på skolen fra den 22.12 til den 2. januar kl. 18. Kontoret svarer på mail den 27.-28. december.

GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR!

Olav Storm Johannsen
Forstander